Det gik godt, men det kunne være gået meget bedre. Sådan lyder historien om de sidste tre måneder af 2003 for den japansk-svenske mobiltelefonproducent Sony Ericsson.
Selskabet har døjet med store tab, siden japanere og svenskere fandt sammen i 2001, og helt frem til sidste sommer, da det lykkedes at få forretningen på nogenlunde ret køl.
Fjerde kvartal bød på et overskud på knap 350 millioner kroner før skat. Der blev langet otte millioner mobiltelefoner over diskene, en fremgang på 13 procent i forhold til året før.
Alligevel er Sony Ericsson andel af det globale marked for mobiltelefoner faldet en anelse, til seks procent. Samlet steg salget af mobiltelefoner nemlig med 20 procent sidste år.
Kunderne ville også gerne have købt flere af Sony Ericssons mobiltelefoner. De kunne bare ikke opdrive dem, for der blev ganske enkelt ikke produceret tilstrækkeligt til at imødekomme efterspørgslen i julehandlen. Mange af de mest populære modeller var derfor udsolgt.
Sidste år var der en overgang tale om, at der var mangel på komponenter til mobiltelefoner, men direktør Katsumi Ihara fra Sony Ericsson vil ikke bruge det som undskyldning for den elendige planlægning af produktionen.
- Det skyldes ikke specielt mangel på komponenter. Ordrerne oversteg vores tidligere forudsigelser, forklarer han til Financial Times.
Sony Ericsson forventer, at der i år bliver solgt 470 millioner mobiltelefoner i hele verden, og det vil være en stigning på ti procent.