Større danske it-virksomheder er begyndt at samle drift og andre opgaver enkelte steder i Europa, og det kan nemt blive første skridt til, at arbejdspladserne går til Østeuropa eller Asien. Det skriver it-fagforening Prosas medlemsblad, som i et tema sætter fokus på offshore outsourcing.
I stedet for at stritte imod må danskerne ruste sig til udviklingen med bedre uddannelser, længere efteruddannelser og større midler til forskningen. Samtidig med at der stilles krav til løn- og arbejdsforhold på de udenlandske arbejdspladser, mener Prosa.
- Vores erfaring fra almindelig outsourcing er, at det bedst kan svare sig at gå positivt ind i processen, skriver faglig sekretær Eva Birch Christensen i bladet.
Hvert fjerde job forsvinder
Prosa vender sig dog med, at den danske stat bruger skattekroner på at flytte opgaver ud af landet. Det er ifølge fagforeningen sket i Indien i regi af Danida, som rådgiver danske virksomheder i at flytte arbejdspladser dertil.
Prosa-formand Peter Ussing anslår, at op mod 25 procent af de danske it-job vil forsvinde inden for en overskuelig årrække. Men hans egen erfaring med outsourcing fra hans ansættelse i CSC viser, at outsourcing-processen er en både dyr og langvarig affære.
Det kræver stort engagement fra de ansatte, der besidder den viden, der skal overføres, og kulturforskelle samt fysiske afstande kan være en større barriere end først antaget.
Opfordringen fra Prosa til de it-ansatte lyder derfor: Skaf dig løbende viden om, hvad der sker, så du kan være foran ledelsen, og stil krav til processen.