Onlineforhandleren Proshop skal betale en bøde på 80.000 kroner som straf for at man tilbage i 2010 og 2011 solgte en telefon og en computer på afbetaling uden at oplyse om, at kunderne ville ende med at betale cirka tre gange mere end kontantprisen.
Den slags er i strid med Markedsføringsloven, og efter at Forbrugerombudsmanden politianmeldte Proshop, er sagen altså nu endt med en klækkelig bøde, som er udmålt efter Proshops egne oplysninger om indtjeningen på det pågældende tilbud.
"Når en virksomhed markedsfører sig med, at varer eller tjenesteydelser kan købes på kredit, har forbrugerne krav på en række oplysninger, så de kan gennemskue de faktiske omkostninger ved at købe på kredit fremfor kontant," lyder det fra forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar.
Direktør i Proshop, Morten Duch, har tidligere over for CRN erkendt sin brøde. Morten Duch har forklaret, at hele miseren skyldes menneskelig en fejl i forbindelse med en salgskampagne. Ganske få kunder benyttede sig af tilbuddet, som kun var gældende i en forholdsvis kort periode.
Det har ifølge Forbrugerombudsmanden været en formildende omstændighed, at Proshop selv stoppede den ulovlige markedsføring, ligesom forhandleren har indført en intern procedure, forhindrer at man begår samme fejl igen.
Læs mere: