Artikel top billede

Sådan bestemmer du selv prisen på din iPhone 5

Fejl i webshop hos dansk teleselskab betyder, at du helt selv kan bestemme prisen på iPhone 5.

Læs også:

Her er dommen over Apples nye iPhone 5

Teleselskabet 3 har et godt tilbud til dig: Få iPhone 5 helt gratis, og betalt kun for dit abonnement.

Det er næsten for godt til at være sandt, og tilbuddet lover også noget, 3 ikke kan holde.

Med en bestemt hjemmesideadresse ved hånden, kan du via denne tilgå 3's bestillingsside for mobiltelefoner. Her kan du for eksempel bestille Apples nye iPhone 5.

Adressen indeholder en helt bestemt variabel omkring loyalitetspoint. Man får en vis rabat alt efter, hvor høj denne variabel er.

Du kan selv skrive tal i denne variabel og derved selv bestemme, hvor meget rabat du skal have på din nye telefon.

Manglende information på hjemmesiden

Loyalitetspoint fungerer som en rabat, der kun er tiltænkt 3's eksisterende kunder. Ved at være kunde igennem længere tid,opnår du point.

Men det fremgår ikke umiddelbart af den hjemmeside, som forbrugerne rammer, at man skal være eksisterende kunde, for at benytte sig af rabatten.

Hvis man derfor finder denne hjemmeside-adresse på nettet, modtager den fra sine venner eller på anden måde kommer i besiddelse af den, så kan man altså bestille en ny telefon med en klækkelig rabat.

3 oplyser, at virksomheden allerede kender til, at forbrugerne selv kan skrue op og ned på loyalitetspoint-variablen.

"Vores onlinechef oplyser, at det kun er i få tilfælde, at man kan slippe igennem bestillingssiden på den her måde," siger Hanne Damgaard, der er kommunikationskonsulent for 3.

3 annullerer handlen

Alligevel skal du ikke forvente, at du får den bestilte telefon tilsendt. Ifølge 3 når bestillingen nemlig ikke hele vejen igennem systemet.

3 kontrollerer i virksomhedens kreditvurderingsafdeling, at bestillingen kan tilknyttes til en eksisterende kunde, der har opsamlet den givne mængde rabat.

"Vi har tre hverdage til at opdage fejlen, og vi krydskontrollerer oplysningerne fra selve bestillingen i vores kreditvurderingsafdeling," siger Hanne Damgaard fra 3.

Hvis det skulle ske, at 3 ikke opdager fejlen i kreditvurderingsafdelingen, vurderer 3's juridiske afdeling, at en sådan bestilling vil være foretaget i ond tro, også selvom forbrugeren har fundet hjemmesideadressen på internettet, eller fra en anden person, uden selv at have ændret loyalitetspoint-parameteret.

"Ifølge vores juridiske afdeling, så vil forbrugeren handle i ond tro, hvis vedkommende bruger denne hjemmesideadressen."

At handle i ond tro

Forbrugerombudsmanden kan ikke udtale sig om den konkrete sag, men forklarer til Computerworld, hvornår man som forbruger har handlet i ond tro.

"Selvom der er en skrivefejl eller en anden fejl til stede, så er der som udgangspunkt indgået en bindende aftale, og så er det kun, hvis den erhvervsdrivende kan godtgøre, at forbrugeren vidste eller burde vide, at der var tale om en fejl, at virksomheden kan blive løst fra aftalen."

"Det vil sige, at det kun er åbenbare fejl, hvor de ikke er bundet," siger Tina Morell, der er chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden.

Det vil i sidste ende være Forbrugernævnet, der skal afgøre konkrete sager, forklarer Tina Morell.

Læs også:

Her er dommen over Apples nye iPhone 5




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere