Teleselskabet Debitel afviser et bødeforlæg fra Forbrugerombudsmanden for at have udsendt 40.000 spam-mails og 12.000 SMS-reklamer.
- Politiet har netop afsluttet efterforskningen, og vi mener, der er masser af materiale til at føre sagen videre. Debitel har afvist bødeforlægget, så nu havner sagen i Sø- og Handelsretten i København, siger Jane Frederikke Land, jurist hos Forbrugerombudsmanden.
Hun oplyser, at der kan gå op til halvt år før sagen kommer for retten.
Hun ønsker ikke at fortælle, hvor stort bødeforlægget til Debitel var, men henviser til teleselskabet, som det ikke umiddelbart har været muligt at få en kommentar fra.
Den anden spam-sag i Danmark
Spam-sagen mod Debitel stammer fra foråret, hvor teleselskabet udsendte 40.000 e-mails til folk. Kun 10 procent af modtagerne havde accepteret at modtage e-mails fra selskabet.
Ved samme lejlighed udsendte Debitel 12.000 SMS-reklamer til konkurrenten Telmores nummerserier, hvoraf et ukendt antal ramte et aktivt mobilnummer.
Spam-sagen mod Debitel er kun den anden af sin slags herhjemme.
Den første sag løb ad stablen i Sø- og Handelsretten i København i maj i år.
Den sag endte med at firmaet Fonn Danmark fik en bøde på 15.000 kroner for at have udsendt 156 spam-mails til 50 modtagere.
Et stigende problem
- Spam-problemet vokser og vokser. Vi får dagligt mellem 500 og 1000 henvendelser fra folk, der har modtaget spam-mails, siger Jane Frederikke Land.
Juristen oplyser, at Forbrugerombudsmanden i øjeblikket arbejder på en sag mod virksomheden Aircom i Ringsted, der skal straffes for at have bombarderet intetanende kunder med telefaxer med tilbud på mobiltelefoner.
Derudover arbejder kontoret på syv nye sager, der skal for retten i løbet af det kommende år.