IT-giganten IBM omlægger selskabets 81 milliarder kroner store softwarevirksomhed i et forsøg på at øge salget på et konsolideret softwaremarked.
IBM vil fremover fokusere selskabets udviklings- og salgsindsats omkring et dusin forretningsområder i det selskabet selv kalder IBM's største strategiske forandring siden selskabet i 1999 trak sig ud af applikationsmarkedet.
Skræddersyet software
Godt halvdelen af IBM's 13.000 softwaresælgere på verdensplan skal fremover fokusere på produkter skræddersyet bestemte brancher.
Derudover vil selskabets godt 20.000 softwareudviklere også kunne mærke følgerne af selskabets ændrede strategi, da de fremover skal udvikle 60 software produkter skræddersyet til hver branche.
IBM's fem store softwaremærker - Websphere, Louts, Tivoli, DB2 og Rational - vil blive bragt sammen i branchespecifikke pakker.
IBM ændrer også selskabets markedsførings- og udviklingsfokus, så det ikke længere udelukkende satser på selskabets fem softwareprodukter, men på softwarepakker, der går på tværs af mærker og applikationer.
IBM vil arbejde tættere sammen med andre softwarevirksomheder for at kunne tilbyde kunderne skræddersyede softwarepakker. IBM sælger allerede software til teleindustrien på denne måde.
Forandringerne begynder i januar, hvor IT-giganten lancerer softwarepakker tilpasset forskellige brancher. Eksempelvis forsikrings-, bank- elektronik- og detailhandelsbrancherne.