IT-selskabet Orion Information Services (OIS) har indgået en samarbejdsaftale med USA's største mobiloperatør AT&T, hvilket åbner et marked på 100 millioner amerikanske mobilkunder for virksomheden.
Aftalen sikrer, at amerikanerne nu kan sende sms'er til hinanden på tværs af landets tre største mobiloperatører via OIS' tjenester.
Dermed får OIS adgang til over 80 procent af det amerikanske sms-marked.
Herhjemme har sms-feberen ramt de yngre generationer hårdt i de seneste år, hvorimod amerikanerne generelt har været lidt mere lunkne overfor tekstbeskederne.
Det er imidlertid ved at vende, og OIS danske direktør Kristian Gjerding ser store muligheder på det amerikanske marked:
- OIS har den perfekte platform for vores partnere til at nå og aktivt indgå på et helt nyt og enormt stort marked. Vi har arbejdet på at få adgang til det amerikanske marked i over et år nu, så det er med stor tilfredshed, at vi nu for alvor kan lancere vores mobile tjenester i USA, siger han.
Samarbejde med Clear Channel
Aftalen med AT&T betyder, at OIS er det eneste selskab på det amerikanske marked, der ejer en kode for tovejs sms-kommunikation.
Det betyder i praksis, at OIS kan tage tjenester og indhold fra Danmark, såsom ringetoner og logoer og lægge det ud til kunder og partnere i USA.
- Et af de første samarbejder i USA er med Clear Channel, der har planer om at implementere OIS' sms-tjenester bred i hele Nordamerika, siger Kristian Gjeding.
OIS i Danmark er en del af det amerikanske OIS, der blev etableret i 2001.
Virksomhedens udviklingsafdeling ligger i Danmark, hvor afdelingen blandt andet står bag dating-communitiet smartflirts, der kombinerer sms'er og internettet.