Det amerikanske konsulenthus Accenture har skabt et nyt marked, hvor de hjælper virksomheder som Sony, Fujitsu, Sharp og Texas Instruments med at sælge overskydende inventar og produkter for millioner af dollars på internetauktionen Ebay.
Ifølge erhvervsmagasinet Forbes har Accenture oprettet en speciel Ebay-afdeling, hvor 92 konsulenter hjælper virksomheder med at få varerne ud til Ebays 86 millioner registrerede brugere.
Accenture tilbyder kunderne, at konsulenterne inden 17 dage opretter en komplet Ebay-butik, som tager sig af alt lige fra planlægning og strategi til ordrebehandling.
For det stykke arbejder tager de omkring 10 procent af hver transaktion i betaling.
Accenture lukrerer på Ebay-succes
Men hvorfor er det nødvendigt med konsulenter, når enhver kan starte en auktion på Ebay?
Ifølge lederen af Accentures Ebay-satning Robin Abrams - der tidligere har stået i spidsen for både Palm Computing og VeriFone - er det for dyrt og besværligt for store virksomheder at afse tid og mandskab til at oprette en Ebay-afdeling.
Og det lader til, at Accentures nye forretningskoncept er en succes. Foreløbig har det tiltrukket over 60 kunder.
Fujitsu oplyser, at selskabet har syvdoblet salget af udgåede produkter siden firmaet fik et auktionssite på Ebay, skriver Forbes.
Den amerikanske virksomhed Sure Fit har solgt overskydende inventar for over seks millioner kroner siden virksomheden åbnede en butik på Ebay i samarbejde med Accenture i februar.
Accenture tager med det nye initiativ kampen op med tyske SAP, der i juni åbnede en lignende Ebay-tjeneste. Andre virksomheder, såsom Walt Disney og Vivendi Universal har selv åbnet auktionsbutikker på Ebay.
Ebay tjente sidste år 1,5 milliarder kroner - en stigning på 176 procent i forhold til året før. Men selskabet forventer om to år hive en nettofortjeneste hjem på 20 milliarder kroner.