Softwaregiganten Microsoft investerer 63 milliarder kroner over de næste fem år på at udvikle selskabets software-tilbud til små og mellemstore virksomheder, skriver Reuters.
Microsofts chef for strategien på markedet for små og mellemstore virksomheder, Orlando Ayala, løfter i et interview med den tyske avis Euro am Sonntag sløret for Microsofts strategi på området i de kommende år.
Han oplyser blandt andet, at Microsoft alene i år investerer 12,5 milliarder kroner på udvikling af software til små og mellemstore virksomheder - et tal han forventer vil holde sig på samme niveau frem til 2008.
Microsofts Windows-operativsystem kører på 90 procent af verdens kontor-pc'er, og softwaregiganten forsøger nu at trænge dybere ind på markedet for økonomisystemer (ERP) for at udvikle forretningen.
Microsoft vil fremover sælge server-software til små og mellemstore virksomheder, og vil derfor komme i øget konkurrence med eksempelvis SAP, der har specialiseret sig i ERP-software.
SAP har også meldt ud, at selskabet fremover i højere grad vil satse på markedet for små og mellemstore virksomheder.
Ayala slår dog i interviewet fast, at Microsoft ikke har tænkt sig at udfordre SAP eller Oracle på selskabernes kerneområder lige nu.
- I de næste fem år vil vi koncentrere os om markedet for virksomheder med 2.000 til 5.000 ansatte, måske op til 8.000 ansatte, siger Ayala ifølge Reuters.