Viden til salg

Redaktøren mener: Da CRN holdt den danske kanal-konference ChannelWorld 1. marts, tiltrak to oplæg om cloud sig en del opmærksomhed fra forhandlerne.

Det er egentlig meget naturligt, for cloud som forretningsmodel er en af mest tydelige tendenser lige nu. Hvor det tidligere især var teknologier, der drev markedet, ser det nu ud til, at det er forretningsmodellen, der har størst indflydelse på hvad, der kommer til at ske fremover. Og det er måske ikke helt så smart.

Med visionen om, at alle køber den samme standardydelse på nettet, er cloud som forretning ved at blive bygget op. Det kommer til at få konsekvenser for kanalens opbygning. Både fordi det for forhandlere kommer til at betyde, at de skal sælge en anden vare på en anden måde, og fordi forhandleren så skal til at finde ud af hvilken viden, der nu bliver værdifuld.

For hvilken viden er salgbar, når det gælder teknologi, og hvordan skal den sælges? Det er i virkeligheden det, kanalen handler om. Forretningsmodellen i kanalen er hele tiden under udvikling.

Men som det er sket tidligere, rummer paradigmeskifter, som det vi nu er vidne til, også ofte nogle fælder. For selvom cloud vinder frem som forretningsmodel, hvornår er den så moden til at kunne fungere sammen med en kanal?

Risikerer first movers-forhandlere at gå under, fordi for eksempel Microsoft endnu ikke har indset, hvordan selskabet kan udnytte sin forhandlerkanal til at gøre cloud-tilbud endnu bedre og tilpasset kundernes forretninger?

Det er faktisk et interessant spørgsmål. Når nu Microsoft ruller sit ERP-system Dynamics NAV ud i skyen, hvor skal forhandlerne så placeres i den ligning?

For vil alle kunderne acceptere at køre NAV som en standardløsning, eller vil de have tilrettet den til deres virksomhed?

Det tror jeg ikke.

Kanalen har alle dage levet af, at når en teknologi er blevet "almindelig", efterspørger kunderne nye teknologier, og her har de brug for ekspertise og viden. En ekspertise og viden, som forhandlerne har.

Men husker producenterne at være innovative og tilvejebringe mulighed for at sælge nye teknologier? Eller har de helt overset, at cloud blot er en ny forretningsmodel og ikke en ny teknologi?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere