Forskere fra Purdue University i Indiana har opdaget at gratis mobil-applikationer med reklamer har en skjult pris. De afslører i en ny rapport at gratis-programmerne bruger langt mere strøm end betalings-software. Det skriver digi.no.
Med et specielt værktøj kaldet "eproof" har forskerne målt hvor meget energi der bruges til programmets forskellige tråde.
De har blandt andet testet det gratis Angry Birds til Android. Her viser det sig, at den komponent der står for annoncevisninger repræsenterer hele 45 pct. af energiforbruget. Kun en mindre del bruges til selve spillet. Resten spildes til forskellige andre opgaver.
I andre applikationer kan det være helt op til 65-75 pct. af energiforbruget, der bruges til annoncer. Programmerne starter typisk med at finde brugerens aktuelle lokation, hvorefter denne information sendes til servere, som så returnerer de færdige annoncer. Det tærer alt sammen på batteriet.
Forskerne har testet strømforbruget med forskellige ældre HTC-telefoner, som Magic (Android 2.0), Tytn II (Windows Mobile 6.5) og Passion (Android 2.3). Det har ikke været muligt at teste på iPhone.
Det antydes altså, at batteriet holder længere hvis man kun bruger betalings-programmer uden annoncer.
Men der er også et andet muligt problem. Forskere fra North Carolina State University har opdaget at mange applikationer med annoncer i Android Market henter kode, der betegnes som "aggressiv", og enkelte forsøger ligefrem at indlemme mobilen i et botnet, hvor man ikke selv har kontrol over hvad der kører på telefonen.