I lang tid har vores købemønstre på nettet været meget ens. Men en ny undersøgelse viser, at de forskellige aldersgrupper begynder at putte de samme ting i de virtuelle indkøbskurve.
For eksempel er der noget der tyder på, at elektronik og it-produkter er en varegruppe, som både teenagere og bedsteforældre foretrækker at købe online.
Det er ellers et kendt faktum, at de yngste aldersgrupper i høj grad bruger onlineshopping til at finde nye klæder, og at ældre generationer ofte bruger nettet til at købe rejser.
Men når det kommer til elektronik, så er der ingen forskel i aldersgrupperne.
Det viser tal fra en undersøgelse lavet af Epinion på vegne af CMS-firmaet EPiServer.
En udfordring for webbutikker
Uanset om de adspurgte i undersøgelsen var 20 eller 75 år, så svarede cirka 50 procent af deres aldersgruppe, at de køber elektronik på nettet.
De mange forskellige kunder til samme produkt skaber nogle ny udfordringer for de virksomheder, der sælger elektronik via deres hjemmesider, mener EPiServer.
"Spredningen på aldersgrupper stiller krav til netbutikkerne om, at kundens oplevelse kan personaliseres, fordi de forskellige målgrupper selvfølgelig har forskellige forventninger og interagerer med butikken på forskellige måder. Akkurat ligesom forskellige aldersgrupper vil have forskellig service, når de går ind i en fysisk butik," siger Maria Wasing, der er europæisk marketingchef i EPiServer.
En mulighed for at tilrette salg af it til en speciel gruppe af forbrugere forsøgte Feminin IT ved at målrette sig til kvinder, men butikkens niche-salg af elektronik til kvinder er nu lukket ned.
EPiServer mener, at en anden måde, webbutikker kan bruge, er at differentiere oplevelsen med integration af sociale medier.
Flere tale fra Epinion-undersøgelsen kan hentes her.