Mindre og mellemstore virksomheder kan gøre en usædvanlig god forretning for tiden, såfremt de har behov for at få et mere moderne økonomisystem.
Et nedslag på 20-30 procent i prisen således ikke usædvanligt, erfarer Computerworld.
Hos tyske SAP ? den ubestridte konge i de største danske koncerner ? lægges der ikke skjul på, at der gives favorable tilbud til det nye kundesegment.
Gået ud i jordhøjde
? Vi skal jo markere, at vi har fået produktet Business One, der er et godt alternativ til Navision-produkterne. Vi har valgt at gå ud i jordhøjde - altså med gode tilbud til forhandlerne og kunderne i stedet for at sætte store penge i annoncer, fortæller Morten Thorndahl, der har ansvaret for Business One-salget hos SAP.
Den altdominerende spiller herhjemme, Navision-ejeren Microsoft, har også fået en stærk konkurrent i norske Visma, der i hjemlandet og Sverige har 130.000 kunder.
Den primære årsag til at priskrigen er brudt ud i lys lue er imidlertid, at Visma og SAP først nu har fået tilstrækkeligt mange forhandlere til at være nogenlunde landsdækkende og dermed konkurrencedygtige.
Tilbagekøbstilbud
Men Microsoft svarer igen på, at konkurrenterne kommer med favorable tilbud på de små virksomhedssystemer i ERP-kategorien (Enterprise Resouce Planning).
For eksempel udsendte softwaregiganten i denne uge et såkaldt tilbagekøbstilbud til kunder, der kører på Navigator fra det oprindelige Navision.
Microsoft tilbyder 25 procent af den oprindelige pris, hvis kunden bliver i folden og træder op i Axapta- eller Attain-klassen.
SAP har foreløbig fået 24 forhandlere landet over. Visma har fået stort set samme antal forhandlere i hus, hvoraf den mest kendte er Munk IT, som er en af landets mest succesrige Navision-forhandlere.
Visma har været i Danmark i flere år, men først i foråret blev der for alvor sparket til udviklingen ressourcemæssigt.
Siden har selskabet fået omkring 40 ordrer i hus, oplyser Kim Toft Madsen, der tiltrådte som administrerende direktør for Visma Business i februar.
Visma giver ligesom Microsoft sin rabat i form af tilbagekøbstilbud til kunder, der skal have udskiftet deres helt gamle produkter.
Kun plads til en til
Men på forhandlersiden er Microsoft Business Solutions stadig giganten med omkring 350 forhandlere, og spørgsmålet er, om der er plads til mere end én ekstra spiller på markedet.
En af landets mest erfarne ERP-konsulenter, den tidligere Pricewaterhousecoopers-partner Herbert Nathan, tror det ikke.
Ifølge ham afgøres kampen af antallet af forhandlere samt kvaliteten af disse.
? De nye aktører har typisk fået meget små forhandlere, men der er altså stor forskel på at sælge tekstbehandling og økonomistyring ? det er en hel anden kompetence, der skal til, siger Herbert Nathan, der i sommer udgav en omfattende rapport om ERP-systemer på det danske marked.
Denne artikel stammer fra avisen Computerworld