TDC satser i de kommende år målrettet på telefoni over internettet, IP-telefoni, lyder udmeldingen fra Lars Torpe Christoffersen, direktør for TDC Totalløsninger, i TDC's interne medarbejderblad, Aspekt.
Selvom IP-telefoni er en skarp konkurrent til de varer, TDC i forvejen har på hylderne, mener Lars Torpe Christoffersen, at telefoni via nettet er vejen frem for telekoncernen.
Han mener, at TDC skal omstille virksomheden til den form for telefoni i dag, hvis selskabet skal overleve som den førende televirksomhed i Danmark i fremtiden.
- Får vi ikke godt fat i væsentlige dele af dette marked inden for de næste et til to år, bliver vi nødt til at revurdere hele vores model for, hvordan vi driver televirksomhed, siger Lars Torpe Christoffersen i medarbejderbladet.
Direktøren mener, at der stadig er en række begrænsninger i teknologien, især at man ikke kan ringe til telefoner på det almindelige telefonnet.
- Men de begrænsninger er ved at blive overvundet, og om fem år er der måske 500.000 brugere i Danmark. Vi har set kurven for brug af IP-telefoni stige stejlt inden for erhvervsområdet, og nu er turen kommet til de private husstande, siger Lars Torpe Christoffersen.
Fyringer i vente
Lars Torpe Christoffersen mener, at TDC skal gå to veje. For det første skal koncernen satse på nye services og tjenester, der skal give nye indtægter. For det andet skal omkostningerne fortsætte med at falde. Og det betyder fyringer.
- En reduktion på 8-10 procent af medarbejderstaben kan vise sig nødvendig, hvis TDC ikke forstår hurtigt at gøre brug af nogle af de få, men vigtige konkurrencefordele, vi har, siger direktøren.