Det har været to hårde år for Siebel, udbyderen af kunderelations-software (CRM) som så sin licens-indtjening falde med 47 procent i første halvår af i år.
Derfor kryber softwareselskabet nu til korset og går i gang med at udbyde webservices, en forretningsmodel som grundlægger Tom Siebel ellers havde forkastet som håbløs efter forsøg med datterselskabet Sales.com, som blev lukket i 2001. Det skriver IDG News Service.
Siebel går derfor i samarbejde med IBM, der har gjort webservices til en vigtig del af strategien. IBM skal hoste løsningen, som koster knap 450 kroner månedligt per bruger og altså ikke kræver nogen software-installationer hos kunden.
Den først udbudte løsning er skræddersyet til projektet, men Siebel forventer med tiden at udbyde hele sin produktpalette via webservices.
Men siden Siebel sidst forsøgte med på webservices er der kommet flere konkurrenter på det marked. Og de smider ikke håndklædet i ringen, blot fordi verdens største leverandør af software til salgsafdelinger nu entrerer deres hjemmebane.
- Siebels forretning er gået til helvede i en håndtaske i de seneste fire tre år. Der har været et voldsomt og ukontrolleret fald i indtjeningen, hovedsaligt fordi produktet er for komplekst, for svært at bruge og for dyrt, lyder velkomstsaluten ifølge IDG News Service fra direktør Marc Benioff i Salesforce.com, et fire år gammelt dotcom-selskab med en omsætning på omkring 700 millioner kroner i indeværende år.
Denis Pombriant fra analyseselskabet Aberdeen Group mener ifølge nyhedstjenesten, at webservices stadig vil være et supplement til traditionel softwareinstallation med licensbetalinger. Men han tror på, at Siebels produkter har den rette funktionalitet til at kunne gøre sig begge steder.
Siebels indtjening er raslet ned fra en højde af cirka syv milliarder kroner i 2000 til 4,7 milliarder i 2002. Samtidig måtte grundlægger Tom Siebel efter massiv kritik fra aktionærerne afgive personlige aktieoptioner for millioner af dollars.