Tidligere har holdningen til at integrere onlineforhandlere i medlemsskaren hos indkøbsfællesskabet CBC været lidt lunken. Men nu er virkeligheden en anden, lyder det fra CBC-kædens formand Svend-Aage Kjær.
Han ser derfor ikke nogle problemer i at flere af CBC-medlemmerne har en stærk web-profil.
»Det er vigtig at vores medlemmer har en onlineshop. Det ser jeg kun som positivt. Jeg ser faktisk, at de helst skal kunne tilbyde deres kunder, at de kan købe via webben,« siger Svend-Aage Kjær.
CBC-kæden har traditionelt været meget geografisk opdelt, så medlemmerne i kæden ikke kom i konkurrence med hinanden. Men konkurrencebilledet bliver et andet, når man sælger via nettet.
»Jeg er kommet over det stadie. Du kan ikke konkurrere ved at holde nogen ude. Og om vi har konkurrencen indenfor kæden eller udenfor betyder ikke noget,« siger Svend-Aage Kjær.
Og så slår han fast, at CBC-kæden er en indkøbsforening. Og der tæller indkøb fra medlemmer med en webforretning lige så meget som, de traditionelle medlemmer.
»Det der med at snakke sig til rabatter betyder ikke noget længere. Men det har betydning, at have volumen. Vi skal simpelthen have volumen for at få de gode betingelser,« konstaterer han.
Da det tidligere CBC-medlem - nu krakkede Computer Centrum - blev ekskluderet i din tid, var det oppe og vende om rene onlinebutikker har sin plads i CBC. Men den diskussion mener Svend-Aage Kjær ikke der er grundlag for at tage i dag.
»Vi kan i princippet ikke være der som kæde i dag, hvis vi ikke kan tage folk ind med web-handel,« lyder den kontante vurdering fra CBC-kædens formand.