Internet-firmaet Mocality i Kenya har fanget Google med fingrene dybt nede i kagedåsen. Det nystartede firma mener at kunne dokumentere at Google har misbrugt firmaets database til at reklamere for sit eget produkt. Ifølge Mocality-chef Stefan Magdalinski har Google kopieret data om 170.000 lokale firmaer i Kenya fra Mocalitys database. Herefter har Google ringet til firmaerne og tilbudt sit eget produkt, som er en konkurrent til Mocality.
Det lille firma har opbygget en form for virksomheds-fortegnelse, hvor brugerne kan tilføje nye data med mobiltelefonen og så bliver belønnet med et lille beløb i det mobile betalingssystem M-Pesa. Indtil videre har Mocality udbetalt omkring 100.000 dollar.
Google er også repræsenteret i Kenya og har startet et "Get your business online" initiativ, der skal hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at etablere sig på nettet.
Magdalinski mener at kunne dokumentere at Google er gået på rovhugst i firmaets database. Han lavede en fælde for Google ved at ændre nogle af telefonnumrene i databasen og kunne samtidig spore nogle af database-forespørgslerne til Googles ip-adresser.
Ifølge Mocality-chefen er det op mod en tredjedel af firmaerne i databasen, der har modtaget en henvendelse fra Google. Han er især vred over, at Google-sælgerne påstår at Mocality er ejet eller samarbejder med Google for så at kunne sælge hjemmesider.
"Det er vigtigt at tilpasse sin virksomhed til den lokale kultur, men etik kan ikke gradbøjes. Jeg beundrer Googles kamp for etiske principper rundt om i verden, men det er bedrøvende at se at disse principper åbenbart ikke gælder i Kenya," skriver han.
Google har nu undskyldt overfor Mocality og lover at man vil undersøge sagen nærmere. Magdalinski fortæller at man indtil videre ikke vil tage juridiske skridt mod Google.