Det har formentlig givet et gib i de 500 danskere på Twitter, der har modtaget en email med ordlyden:
"Skattefar is following you on Twitter"
Bag det fjollede navn gemmer sig nemlig SKAT. De danske skattemyndigheder har siden 2010 haft en aktiv profil og tilstedeværelse på Twitter.
ComON har spurgt SKAT om erfaringerne og årsagen til at bruge Twitter i en stor offentlig organisation.
Vi snager ikke
Betyder det for eksempel, at de 500 personer, som "Skattefar" følger på Twitter, skal føle sig overvåget og specielt udpeget til kontrol?
Nej, forsikrer Majken Malene Præstbro, der er specialkonsulent ved SKATs kontor for innovation og vidensdeling.
"Det er selvfølgelig lidt uheldigt, at det hedder "Skattefar is following you". Vi får altid en joke på det, når vi begynder at følge folk. Det er uheldigt, men det er ikke noget, vi kan gøre noget ved".
"Der er nul procent check forbundet med, at vi følger nogen. Vi gør det kun for at lære. Det gør vi virkelig. Vi er slet ikke interesseret i folks skattesager. Vi er udelukkende interesseret i at finde ud af, hvordan vi bliver opfattet som myndighed," siger Majken Malene Præstbro.
SKAT har luret på Facebook
I 2010 indrømmede en skattemedarbejder til ComON, at SKAT bruger Facebook og andre hjemmesider til at afstemme folks indberetninger med virkeligheden. En borger med skattegæld kom i SKATs søgelys, da han blærede sig med en ny motorcykel på nettet, og sidste år fik SKAT af Folketingets Ombudsmand grønt lys til at bruge oplysninger fra åbne profiler på Facebook.
Men "Skattefar" på Twitter handler ikke om overvågning.
"Dem, vi følger, er helt almindelige mennesker. Det er borgere og virksomheder. Gerne bittesmå virksomheder med 0-9 ansatte. Iværksættere har rigtig mange spørgsmål. Det er dem, det danske skattesystem kan være svært for. Så vi følger dem på Twitter for at lære dem og deres udfordringer at kende," siger Majken Malene Præstbro.
Hvis Skattefar følger folk på Twitter, betyder det også, at de kan sende DM - direct messages - (en-til-en-besked, red.). De handler om alt fra motor-spørgsmål, spil og moms til rejseregler.
Et kig ind i dødsstjernen
Baggrunden for, at SKAT skulle begynde at tweete, var netop at give organisationen et menneskeligt ansigt. At aktivt bruge det velkendte kælenavn "Skattefar" er også en måde at fjerne SKATs formynderiske og stive ry.
"At skattevæsnenet kan formulere sig på 140 tegn er ikke set før. Vi plejer jo at skrive stolbe op og stolpe ned, når vi kommunikerer," siger Majken Malene Præstbro.
"Folk er jo bange for SKAT. Der er folk, der ligger med ondt i maven om natten, fordi de er bange for uforvarende at gøre tingene forkert. Ofte ved de ikke, hvad de skal spørge om, når de ringer til os, og der kan vi hjælpe med at henvise til de rigtige afdelinger eller links på hjemmesiden."
Der bliver ikke sagsbehandlet på Twitter. Det er blot en anden mulighed at komme i kontakt med SKAT på. Majken Malene Præstbro, der sammen med to kollegaer koordinerer, besvarer eller sender spørgsmål videre i organisationen, sjusser omfanget til at være 10-20 henvendelser på Twitter om dagen.
"Det har ellers været en af bekymringerne i forhold til, at skattemyndighederne skulle bevære sig ud på Twitter. Altså at der ville komme et hav af henvendelser. Men jeg tænker omvendt: Hvad sker der, hvis vi ikke vil være på Twitter? Signalerer vi så ikke, at vi ikke vil tale med folk? At vi ikke har lyst til at åbne os og vise, hvad der sker inde i denne store sorte boks, som vi ved, folk opfatter os som," siger Majken Malene Præstbro.
"Så i stedet for at bekymre os om at åbne op, så synes jeg, det er langt værre ikke at gøre det".
Vi er blevet en samtalepartner i stedet
Ambitionen om at give SKAT et menneskeligt ansigt er så småt begyndt at give pote.
"Folk skriver, at det har givet dem et helt nyt syn på SKAT. Der er også folk, der er begyndt at skelne mellem skattefar på twitter og SKAT. Hvis de brokker over langsom sagsbehandling i landsskatteretten, så kan de finde på at skrive: Altså det er ikke jer, @Skattefar på Twitter, jeg klager over. I er gode nok," siger Majken Malene Præstbro.
"Jeg glæder mig virkelig over, at vi bliver inddraget i samtaler og ikke bare opfattet som en stor offentlig myndighed, man skal ligge på knæ for at spørge. Når vi bliver inddraget i jokes på Twitter eller bliver nævnt i andres tweets, viser det, at vi har fået en moderne rolle, hvor vi mere er en i dit netværk, du kan spørge til råds. Vi er ikke længere den store sorte boks. Vi er derude, hvor du er".
Majken Malene Præstbro var med til at sætte SKATs Twitter-skib i søen. Det har været et eksperiment. Uden forundersøgelser og strategi-tanker.
"Det er også mit råd til andre. Bare gør. Just do it! Start nede fra og lav strategi bagefter. Vi begyndte bare. Det er lidt omvendt af, hvordan SKAT normalt arbejder, men Twitter handler meget om, hvem der har lyst til at bidrage. Det er mere et spørgsmål om relationer og lysten til at bidrage, end hvor i organisationen, du sidder."
De gode erfaringer skal nu udnyttes og det interne netværk af medhjælepere skal udvides, så der kan trækkes viden fra alle organisationens afdelinger.
En nød mangler Skattefar dog at knække.
Det er svært at finde frem til de spørgsmål, der har relation til SKAT, hvis personerne ikke stiller spørgsmålene direkte.
"Hvis man søger efter #skat, får man også en masse polske søgninger om spil, og hvis man søger på #moms, får man rigtig meget med amerikanske mødre - moms - der taler om bleer og opskrifter. Og på dansk bliver skat jo også brugt til at sige "Skat, jeg elsker dig," siger Majken Malene Præstbro.
2000 følger frivilligt SKAT på Twitter.
Politiet har i flere lande med succes også anvendt Twitter. I Danmark forventer politiet også i 2012 at anvende sociale medier mere målrettet.