Marketingdirektør Rene Bukrinsky forlod for et halvt år siden hardwareforretningen Websales, som siden måtte igennem en fyringsrunde og et sidste-øjebliks-salg til Netkoncept, som nu fører forretningen videre.
Rene Bukrinsky er nu gået i partnerkredsen bag det lille selskab Motus, som også har hardware som kerne-element, dog med personlig rådgivning til virksomhederne som den vigtigste del. Selskabet har kun fem ansatte.
Rene Bukrinsky, som også tidligere har været vicedirektør i Merkantildata, begrunder sit valg af virksomhed med, at der er et skift på vej i den måde, virksomheder forholder sig til forhandlere på.
- Jeg tror, at markedet vil dele sig. De mellemstore får det svært, så enten skal man være helt stor eller mindre. Den grå masse vil forsvinde, og de store producenter som IBM og HP går allerede meget mere direkte til de store kunder, siger Rene Bukrinsky.
Derfor har han sluttet sig til den nederste gruppe i størrelseshierarkiet. Konceptet kalder Motus "partner relations management", og selskabet sammenligner sit serviceniveau med en specialforretning set i forhold til et supermarked.
Websales blev for tung
Samtidig giver den mindre virksomhed en meget individualiseret tilgang til jobbet, mener han.
- Vi kan klare os med at give medarbejderne 20 procent i provision, og så kan man være sig selv nærmest. Samtidig er vi jo også ved at være nogle halvgamle røvere, som gerne vil nå hjem og spille Peddersen og Findus med ungerne, siger Rene Bukrinsky.
Det var også tilhørsforholdet til denne såkaldte "grå masse" i mellemlaget af forhandlere, som han tilskriver Websales dårlige økonomi i de sidste måneder før salget.
- På trods af, at Websales voksede, var der ikke penge nok. Vi blev for tunge i røven, siger han med henvisning til de ekstra omkostninger, en voksende virksomhed uvægerligt medfører i administration, lokaler og lignende.