De store pladeselskaber ønsker officielt fildelings-tjenester som Kazaa, Grokster og Morpheus hen, hvor peberet gror. Men når uvæsnet ikke ser ud til at gå væk, så kan man jo lige så godt kigge det lidt i kortene.
Det er i hvert fald, hvad virksomheden BigChampagne har bygget sin forretningsmodel på at gøre for pladeindustrien, selv om sidstnævnte ikke skilter med tilhørsforholdet, skriver bladet Wired.
- Vi er deres elskerinde, siger direktøren for BigChampagne, Joe Fleischer, om pladeselskaberne til Wired.
BigChampagne sælger abonnementer på en softwareløsning, der gør det muligt at matche IP-adresser fra fildelingstjenesterne til geografiske zoner og dermed spore, hvilken musik der er populær blandt netbrugere forskellige steder i USA.
Samtidig kan tjenesten tage popularitets-temperaturen på såvel forskellige musiktyper som på enkelte kunstnere på fildelingstjenesterne.
Abonnementer på BigChampagne kan koste over en kvart million kroner om måneden, og tjenesten angiver selv at have selskaber som Atlantic Records, Elektra og Warner Bros. på kundelisten.
Resultaterne kan pladeselskaberne blandt andet bruge til at argumentere over for lokale radiostationer, at de skal spille et band - en altafgørende faktor i forbindelse med pladesalg, skriver Wired.
Pladeselskabernes ambivalente forhold til BigChampagne skyldes naturligvis de forskellige sagsanlæg, som er anlagt både mod fildelingstjenesterne og deres brugere.
For hvis pladeselskaberne indrømmer, at der en legitim måde at bruge peer-to-peer-programmer på, og at de selv udnytter den til fordel for egen forretning, risikerer de at underminere deres sagsanlæg, skriver Wired.