Hvis du gik og troede, at du var den eneste i lokalområdet, som er forfalden til en halvanden meter høj sanger i lilla fløjl og kalvekrøs, så tro om igen.
I København er der i hvert fald tretten personer, som stadig synes, at den diminutive sanger Prince styrer for vildt, og det mødes de månedligt for at dyrke.
70 dansk bosatte amerikanere sætter ligeledes hinanden stævne på en lokal københavnsk cafe, mens ti personer overvejer fordele og ulemper ved at gå i gang med at tage en MBA et andet sted i byen.
Åndsfællerne i de meget forskellige grupperinger har ikke mødt hinanden tilfældigt på gaden. De har fundet sammen via web-stedet Meetup.com, en virtuel mødekalender for folk, der gerne vil dyrke deres interesser i fællesskab ude i det virkelige liv.
Øl og webprogrammering
Hver måned sætter 603.000 mennesker fordelt på 591 byer verden over hinanden stævne for at tale om et af 1863 emner, der er slået op på webstedet.
21-årige Kasparr Hansen fra København er en af dem. Han deltager i den største danske gruppe, som samler udviklere i programmeringssproget PHP i København, som endnu er den eneste danske by repræsenteret på Meetup.com.
- Vi mødes som regel på Globen i Nørregade og får en rigtig god engelsk øl, og så snakker vi om alt fra Linux til programmering. Det er mest selskabeligt, og det ender altid med, at jeg bliver temmelig pløret, siger Kasparr Hansen, som til daglig er elev i web-udviklingsfirmaet Inlead Media.
En anden Meetup-bruger er tekstforfatteren Jesper Hansen fra reklamebureauet BBDO, der bruger servicen til at organisere møder med andre i reklamebranchen.
- Det er ikke det, jeg selv har fået mest ud af, vi har kun mødtes en gang, men jeg kender mange, der bruger det, når de skal ud at rejse. Så er de sikre på at møde nogen, der interesserer sig for det samme, der hvor de skal hen, fortæller han.
Samlingspunkt for partistøtter
Meetup.com blev grundlagt sidste sommer af den 31-årige Scott Heifermann, som fik sit første IT-job som 14-årig og tidligere har arbejdet for Sony. Han var med til at grundlægge I-media, et af de første online-reklamebureauer, i 1995.
Siden sidste år er webstedet vokset eksplosivt, og en af drivkrafterne er politisk aktivisme. Eksempelvis har den amerikanske demokratiske præsidentkandidat Howard Dean brugt webstedet til at organisere 55.000 tilhængere til møder på 310 forskellige lokationer i USA.
Her blev de alle sat til at skrive breve til medlemmer af det demokratiske parti, som ikke allerede havde bestemt sig for, hvilken kandidat de ville støtte.
Deans succes har fået mange andre politiske kandidater til at følge trop, og man kan gå til et utal af vælger-forsamlinger i USA, hvad enten man foretrækker Arnold Schwartzenegger som guvernør i Californien, eller vil støtte Gray Davis i at beholde samme post.
Meetup.com drives som en virksomhed, der tjener penge på at sælge VIP-medlemsskaber og på sponsorater fra de barer og cafeer, der listes som mødesteder, selv om der er frit valg for brugerne med hensyn til at gå et andet sted hen. Meetup.com opkræver desuden beløb fra visse grupper, som eksempelvis de politiske partier, der ønsker at masse-orkestrere vælgermøder via tjenesten.