Artikel top billede

Image 2011: Jobs' stemme fra graven

Steve Jobs' død giver ekko i årets Image-undersøgelse, hvor kanalen viser sin respekt for et visionært teknologisk ikon - og for salgbarheden af de produkter, han stod bag.

Osama Bin Laden døde i foråret. Under stor medieopmærksomhed fortalte amerikanerne verden, hvordan de havde likvideret den personificerede ondskab, topterrorist nummer ét. Men historien, om at amerikanerne havde befriet verden for Osama Bin Laden, var ikke så god, at den kunne overtrumfe den spalteplads, som medierne brugte på et andet dødsfald. Steve Jobs' død var en langt større historie end Osama Bin Laden. I hvert fald i engelsktalende medier.

The Global Language Monitor laver hvert år en liste over top-emner, top-ord og top-navne i den engelsktalende verden. Med 30 procent flere omtaler end Osama bin Laden kom Steve Jobs ind som topnavnet i 2011 flankeret af emnet arabisk forår og ordet besættelse.

Årets Image-undersøgelse blev afviklet kort tid efter, at Steve Jobs' død var blevet annonceret, og Apple-ikonet blev hyldet i medierne som en moderne Leonardo da Vinci. Derfor var Steve Jobs naturligt nok top of mind, da forhandlerne satte sig ned og bedømte producenterne og distributørerne i undersøgelsen.

Som den eneste spiller i årets Image-undersøgelse kommer Apple ud med både flere førstepladser og flere sidstepladser. Populært sagt giver det et billede af, at forhandlerne ikke bryder sig ikke særligt meget om Apple, men de viser respekt for både Steve Jobs som visionær leder og for Apples produkter, fordi de sælger.

Et nødvendigt onde

Ifølge IFO-analytiker Palle Klinke Hansen, der står bag Image-undersøgelsen viser resultaterne også, hvor Apples styrker og måske især svagheder ligger. Palle Klinke Hansen kalder Apples profil i Image-undersøgelsen fuldstændig vanvittig.

»De er stærke på produktpaletten. Folk kommer i butikkerne og siger, at de vil have en iPhone, ligesom der er oprettet deciderede mac-butikker. Apple har det, man kan kalde en klar pull-strategi. De har produkter, som kunderne kommer og efterspørger. Men for forhandlerne er Apple det nødvendige onde. Det er historien om, at kunden har ret. For de tjener jo ikke noget på at sælge Apples produkter,« siger han.

Palle Klinke Hansen peger på, at tallene i undersøgelsen viser, at Apple ingenting gør for deres forhandlere.

»Og med Steve Jobs' død og den snak, der er kommet, om at produktudviklingen er gået i stå, så er det en kæmperisiko for Apple. Bare det, at den nye iPhone har skuffet lidt, viser allerede de første sprækker. Og hvis de næste produkter ikke lever op til de tårnhøje forventninger, så kan det hele kollapse,« mener analytikeren.

Hvis Apple-effekten stilner af, får producenten brug for forhandlerne, og så er det ikke godt, at de netop har stødt kanalen fra sig. Og her hjælper Steve Jobs ikke længere.

»Når man ser på, at Apple er gået 11 pladser frem i troværdighed og syv frem på virksomhedens ledelse, så skyldes det nok det sidste pust fra Steve Jobs. Men det er et åbent spørgsmål, hvor lang tid han kan råbe fra graven. Hvis han virkelig var så innovativ og havde så stor betydning for produktudviklingen, som hypen er udtryk for, så kan det se slemt ud. Det er en risiko - især når man ikke er vellidt i kanalen,« konstaterer Palle Klinke Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere