Microsoft er begyndt at tabe kunder fra sin amerikanske internet-abonnement service, som er tilknyttet portalen MSN.com. Mange tidligere modem-kunder har fået bredbånd via andre udbydere, og vælger derfor ofte at droppe abonnementet på services som fotoalbum og email-konti hos MSN.com.
I USA har internet-opkoblingen traditionelt været bundet sammen med indhold på portaler, en metode som konkurrenten AOL tidligt havde succes med, men som er blevet droppet af de fleste udbydere herhjemme.
Microsoft lancerer en række nye features på MSN.com-portalen, så som en ny Explorer-version, e-mail og en række desktop-applikationer. Prisen forbliver på 10 dollars, omkring 70 danske kroner. Dertil skal lægges prisen for selve opkoblingen.
De nye features skal appellere til bredbåndskunder, uansat hvilken ISP de anvender, og et medlemskab kan bruges til en hel familie på op til 10 medlemmer.
MSN's største konkurrenter på ISP-området er giganten AOL og EarthLink, og begge disse udbydere har lige opdateret deres produkt-palette til bredbåndskunderne. Såvel MSN som AOL har sent erkendt, at deres produkter ikke har appeleret til den kundegruppe, som i stigende grad har fundet andre udbydere.
Analytikere antyder dog over for den britiske finansavis Financial Times, at Microsoft ikke vil få meget ud af sin bejlen til kunderne.
Matt Roshoff fra analyseselskabet Directions on Microsoft, der lever af at analysere softwaregigantens forretning, mener, at kunderne kræver én fast pris for deres net-abonnement, og at Microsoft ville have større held med at sælge sine MSN-features som pakkeløsninger til andre bredbåndsudbydere, der vil tilbyde både net-adgang og MSN-adgang i en samlet pakke.