It-industrien står i en brydningstid, hvor den teknologiske udvikling i de seneste år for alvor har taget tigerspring og åbnet for nye spillere, nye konkurrence-flader og nye markeder.
Det har fået Microsoft til at justere kursen og investere massive beløb i forsøget på at nå på forkant med de nye tider.
Ifølge Microsofts driftsdirektør og manden lige under topchef Steve Ballmer, COO Kevin Turner, der fredag holdt peptalk for de danske partnere i den Imperial-biograf i København, vil Microsoft i 2012 investere knap 50 milliarder kroner i innovation og udvikling af nye produkter.
Satsningsområderne er klart afgrænset i en række søjler, der ifølge Microsoft afspejler de vigtigste teknologiske trends lige nu.
Det er samtidig disse områder, som Kevin Turner mener, at de danske partnere skal ud i markedet for at tilbyde produkter til.
De vigtigste it-trends for Microsoft lige nu er:
- Cloud computing: It flytter ud i de store serverparker og væk fra serverne på gulvet.
- Data-eksplosionen: Al data skal gnidningsfrit kunne håndteres fra et hav af forskellige apparater, som eksempelvis smartphonen, pc'en både ude og hjemme, tablet-computeren, den bærbare og alle mulige andre.
- Social computing: Brugerne skal kunne nå hinanden og hjælpe hinanden.
- Browser-baserede applikationer: Et af de helt store vækstområder, ifølge Microsoft. Fremtidens applikationer bliver browser-baserede.
- Consumerization: Alle forventer, at de kan anvende deres private apparater på arbejdspladsen til samtlige arbejdsopgaver.
- Allestedsnærværende computing ('ubiquitous computing'): It og computerkraft finder vej til alle mulige slags apparater og produkter.
- Nye bruger-interfaces: Som for eksempel bevægelsesstyring, som Microsoft for tiden gør sig erfaringer med via Kinect-spilkonsollen.
Cloud computing rykker
Blandt de vigtigste er cloud computing, som gradvist er ved at vinde indpas.
Kevin Turner erkender, at der er lang vej til mål. Men han er sikker på, at cloud computing om ganske få år vil blive regnet for endnu en helt naturlig måde at få leveret it på.
Microsoft lancerede i sommer cloud-tjenesten Office 365 og har i dag solgt fem millioner 'seats.'
Men til sammenligning findes den klassiske desktop-udgave af Office i dag på 600 millioner computere.
"Vores klare mål er, at hver eneste person og hver eneste virksomhed, skal have en cloud service.
"Det sjove er, at jo mere, vi snakker om cloud computing, jo flere 'on-premise'-løsninger sælger vi," sagde han.
Det skyldes efter hans vurdering, at it-cheferne er begyndt at indse, at de en dag vil blive nødt til at flytte deres it helt eller delvist ud i clouden.
Det stiller ifølge ham Microsoft i en god position, fordi selskabet arbejder målrettet på gnidningsfrie overgange mellem de to miljøer.
"Virksomheder rykker virkeligt hurtigt mod cloud'en lige nu," siger han.
Læs også: Microsoft glæder sig: Det er dejligt at XP skal dø.