Ligesom Microsoft satser norske Opera stort på hardware-acceleration af grafik i sin næste browserversion. Det betyder altså at browseren kan udnytte computerens indbyggede grafikkort til at accelerere alt fra behandling af Cascasing Style Sheets til 3D-animationer.
"Alt bliver accelereret. Hele brugerfladen," sagde Jan Standal, der er chef for desktop-produkter hos Opera, ifølge CNET.
Opera 12 får også understøttelse for WebGL 3D-teknologien og firmaets medstifter Haakon Wikum Lie forventer at der kommer mange nye browserbaserede spil, der udnytter denne teknologi.
Den første alphaversion af Opera 12 skulle være klar torsdag og den færdige version ventes inden årets afslutning.
Microsoft kom allerede med hardware-acceleration i sin Internet Explorer 9 browser i 2010, hvor en del af grafikbehandlingen altså flyttes fra CPU'en til GPU'en, men denne browser kører kun under Vista og Windows 7.
Opera satser på at firmaets kommende browser vil bringe hardware-acceleration til Windows XP og mange andre platforme.
WebGL har fået bred understøttelse fra næsten alle browserfirmaer, men den store undtagelse er Microsoft, som stadig ikke vil bruge denne teknologi.
Det er et problem for udviklerne, som dermed bliver nødt til at udvikle en særlig version af deres spil til IE. Det ventes dog at Microsoft også vil bruge WebGL i fremtiden.
Opera 12 har også fået en ny HTML5-fortolker og en forbedret Javascript-motor.
Men det kan dog ikke ændre, at den norske browser stadig har en forsvindende lille del af browsermarkedet. Her står Opera i skyggen af IE, Firefox og Chrome, der snart står til at blive nr. 2.