Læs også:
Her er Danmarks største it-virksomheder
Her er Danmarks 10 største it-overskud
Man fylder en gryde med regnskabstal fra 234 danske it-virksomheder.
Tænder for varmen, og venter på, at de mest succesrige firmaer, målt på overskudsgrad, effektivitetsgrad, afkastningsgrad og vækst i omsætningen, stiger op til overfladen.
Dernæst spørger man topcheferne, hvad de egentlig tænker, og hvordan de træffer beslutninger.
Det færdige resultat er deoxyribonukleinsyre, bedre kendt som DNA, hos Danmarks bedste it-topchefer.
Statsautoriseret revisor Kim Gerner, der også er leder af Deloittes division for teknologi, medier og tele, har stået i spidsen for rundspørgen.
Går forrest
"Lederne i de dygtigste virksomheder går forrest," siger han.
Især det at være synlig, velformuleret og karismatisk ser de dygtigste it-topchefer som afgørende, viser Deloittes IT-Vækstbarometer
2011.
"En forklaring er, at lederne i de dygtigste virksomheder i højere grad vurderer, at netop et markant lederskab trækker virksomheden i en succesfuld retning - ikke mindst i svære tider," siger Kim Gerner.
Topcheferne mener, at de ved at være et forbillede og ved at gå forrest kan skabe en vinderkultur.
Kernekompetencer
Samtidig skiller top-cheferne for de virksomheder, der leverer de bedste regnskabstal, sig ud ved at have en stålsat vilje til at fokusere på virksomhedens kernekompetencer.
Ergo skal virksomheden altid kende sin plads i markedet og sin niche. Ifølge vækstbarometeret er dette fokus slet ikke på prioriteringslisten hos lederne af de langsomst voksende virksomheder.
"Det giver stof til eftertanke," siger Kim Gerner.
En tredje markant forskel mellem topchefer i virksomheder med gode og dårlige resultater, er den ledelsesmæssige prioritering af at have et godt forhold til medarbejderne.
Hele 32 procent af lederne i de langsomst voksende virksomheder peger på evnen til at kunne udvikle gode samarbejdsrelationer til medarbejderne som allervigtigst.
For cheferne i de dygtigste og hurtigste virksomheder er tallene derimod langt mere beskedne med henholdsvis 18 procent og 16 procent.
Her skal dit fokus ligge
Tallene vidner om, at selv om medarbejderrelationer er overordentligt vigtige, må de ikke fjerne fokus fra virksomhedens kernekompetencer og markant lederskab," konkluderer Kim Gerner.
Hvis det sker, kan det have dramatiske konsekvenser.
"Det kan blive straffet lynhurtigt i et konkurrencepræget marked," fortæller Kim Gerner.
Gode medarbejdere er afgørende
De dygtige topchefers mindre fokus på gode samarbejdsrelationer skal imidlertid ikke forstås sådan, at topcheferne er ligeglade med de ansatte.
Nærmest tværtimod, viser undersøgelsen.
De dygtige topchefer prioriterer nemlig højere end andre at rekruttere kvalificerede medarbejdere.
Men noget kunne tyde på, at nedprioriteringen af samarbejdet kan have en pris.
Problemer med at fastholde
For hver femte af de dygtigste topchefer har ‘i nogen grad' haft problemer med at fastholde eksisterende medarbejdere, mens det kun er tilfældet for 14 procent af resten af branchen.
Kim Gerner mener dog ikke, at det dermed er en fejlprioritering hos de dygtige topchefer ikke at sørge for bedre samarbejdsrelationer med de ansatte.
"Det har ikke ændret ved den kendsgerning, at virksomhederne er på listen over de dygtigste," siger Kim Gerner.
Andre it-virksomheder har det hårdt. Krisen kradser derude. Faktisk har hele 30 procent af it-virksomhederne følt sig truet af alvorlige økonomiske vanskeligheder det forgangne år.
Ledelse er en stor udfordring
"Selv om det er lidt færre end året før, så er tallet meget højt. Og vi taler vel at mærke ikke bare om lidt økonomiske vanskeligheder, men om alvorlige økonomiske vanskeligheder," siger Kim Gerner.
Alvoren illustreres også af, at syv gange så mange af de dygtigste it-topchefer, i forhold til resten af branchen, peger på ledelse som en af de store udfordringer.
Ergo vil meget afhænge af topchefens og hans ledelsesteams indsats i fremtiden. Topchefens DNA vil blive endnu mere vigtig.
Læs også:
Her er Danmarks største it-virksomheder
Her er Danmarks 10 største it-overskud
Årets bedste it-firma: En ny måde at tænke internet