»19 mainframe profesionelle søger job - nu kun 15 tilbage.«
Det er ordene i en bannerannonce, som øverst på Prosas hjemmeside skal hjælpe de stormomsuste kundegruppe-folk fra CSC-konflikten tilbage i job.
»Det er jo ikke er nogen hemmelighed, at annoncen dækker over de kundegruppemedarbejdere, som blev bortvist fra CSC,« siger John Jørgensen, der er faglig konsulent hos Prosa til Computerworld.
De jobsøgende Prosa-medlemmer arbejdede hos CSC med batch-afviking, men gik omkring påske hjem i protest mod at skulle oplære deres egne vikarer forud for en udvidet konflikt. Senere blev de bortvist, fordi de ikke mødte på arbejde trods en anmodning fra både CSC og Prosa. Kort efter slog CSC de bortvistes stillinger op.
Folkenes fravær gav i månedsvis problemer med driften, hvilket fik kunderne til at håbe, at folkene ville komme tilbage for at nedbringe arbejdspuklen. Siden da har CSC genansat to af de tidligere kundegruppe-medarbejdere samt en person udefra.
»Vi har haft en forståelse med CSC om, at de skulle tilbage, fordi de opgaver, som de forlod, stadig haltede, selvom CSC havde vikarer inde," siger John Jørgensen.
Men det har nu ifølge den faglige konsulent taget så lang tid, at folkene ikke længere kan sidde og vente på et opkald fra CSC. Derfor har it-fagforbundet nu indledt en anderledes aktiv indsats for at få folkene tilbage i job.
Han fortæller, at annoncebanneret på prosa.dk kun er et blandt flere initiativer, der skal få de tidligere CSC-medarbejdere i nyt job.
"Der er også aktiveret alle mulige netværk, og vi har sat professionelle jobrekruttører på," siger John Jørgensen.
Samtidig vil han ikke afvise, at Prosa i kampen for at få de tidligere CSC-folk i arbejde, vil indrykke annoncer andre steder. Imidlertid har bannerannoncen på Prosas egen hjemmeside faktisk givet flere seriøse henvendelser, fortæller han.
"Så sent som i går hørte jeg om møder, der skulle holdes med en lidt større aktør," siger John Jørgensen.