Det ser sort ud for de af Telekædens forhandlere, der har slået sig stærkt op på privatsalg.
Sådan lyder den ærlige dom fra Telekædens direktør Rolf Ovesen, der siden opsigelsen af aftalerne med 3, Telia og Telenor har arbejdet på højtryk for at få nye aftaler og en forretningsmodel på plads.
»De forhandlere, der primært har slået sig op på salg til private får et problem. Jeg tror, at de fleste når at omstrukturere sig til erhvervssalg, men der kommer fyringer, det kan ikke undgås. Jeg tror, at vi bliver otte forhandlere mindre i den næste tid, men stemningen er, at man i de næste to måneder knokler hårdt på,« fortæller Rolf Ovesen.
Han er til gengæld fuld af fortrøstning med hensyn til det nye samarbejde med CBC-kæden. Kontrakten er ifølge Ovesen underskrevet og træder i kraft 1. juli.
»Det nye samarbejde med CBC-kæden betyder, at vi får en helt ny afsætningskanal med 68 flere udsalgssteder. Aftalen betyder, at CBC-forhandlerne kommer til at sælge taletidsprodukter, udlandstelefoni, rene terminaler og Skyline,« siger direktøren og tilføjer, at kæden yderligere har fået fem nye forhandlere.
CBC-samarbejdet kan ses som en del af Telekædens nye provinsbystrategi.
»Vores styrke er provinsbyerne. Vi skal ud de steder, hvor operatørerne med deres Bilka-koncepter ikke kan komme ud. Derfor søger vi eksisterende butikker, der vil have en meromsætning.«
Direktøren glæder sig desuden til at slippe for samarbejdet med operatørerne.
»Vi kommer ikke til at savne operatørerne. Nu slipper vi for kapitaliseret operatørstyring, vi slipper for millionstore bankgarantier. Der er ingen tvivl om, at operatørerne har bundet os hårdt op. For eksempel tjente man nul kroner på at sælge et TDC erhvervsabonnement.«
Siden 3, Telia og Telenor opsagde deres aftaler med Telekæden har direktøren og hans nærmeste familie selv valgt at lukket ned for deres egne Telekæden-butikker. Det drejer sig om de tre Kongstad Electronic-butikker på Fyn, der er ejet af direktørens kone, Jytte Ovesen, samt Telekæden i Greve (Waves).
Ifølge direktøren er det de eneste Telekæden-butikker, der er lukket ned siden de opsagte aftaler. Han afviser, at hans families egen økonomiske tilbagetrækning skal ses som manglende tiltro til Telekædens fremtid.
»Butikkerne på Fyn havde 30 ansatte og en stor andel af forretningen var privatsalg. At lukke var den mest anstændige beslutning af hensyn til kreditorerne,« siger Rolf Ovesen og tilføjer, at lukningen var en familiebeslutning og har kostet familien omkring 2,7 millioner kroner.
Direktøren forventer, at Telekæden i løbet af 2011 vil finde en form med 100 Telekæden-butikker og 150 udsalgsbutikker.