Den amerikanske cloud-virksomhed Salesforce holder i øjeblikket sin store Dreamforce-konference med 42.000 deltagere i San Francisco. Her kunne Salesforce-chef Marc Benioff i denne uge præsentere sin vision for fremtidens "social enterprise".
Det er ikke helt tilfældigt at Benioff har valgt ordet "social". Han mener at den tredje bølge er på vej. Først kom desktop-årtiet (Bill Gates var kongen), så kom den mobile tidsalder (takket være Steve Jobs) og nu kommer så den "sociale revolution" i virksomhederne.
"Vi har set Mubarak og Gaddafi falde," sagde Benioff med henvisning til de oprør, der også betegnes som Facebook-revolutioner.
"Hvornår ser vi den første firmachef falde, fordi han ikke lytter til sine kunder og medarbejdere," lød budskabet fra Salesforce-chefen ifølge futurezone.
Den amerikanske virksomhed har faktisk arbejdet med det, man kan kalde cloud-løsninger, længe inden skyen blev det helt store modeord. I de sidste 12 år har Salesforce satset på internet-baserede CRM-løsninger.
I 2010 kom kommunikations-platformen Chatter, som i øjeblikket benyttes af 150.000 firmaer. Den skal nu udbygges til det ultimative "Facebook for firmaer". Benioff mener at Chatter kan afløse intranet og intern mail. Hele den interne kommunikation i virksomheden skal afvikles over denne platform.
Chatter skal derfor udvides med nye funktioner som live-chat, fildeling og grupper.
"Chatter ligner Facebook, men er et privat beskyttet netværk i virksomheden," siger Salesforce-marketingchef Kendall Collins.
Salesforce forudsiger da også, at intranettet som vi kender det helt vil forsvinde. I det nye sociale netværk til virksomheder har alle mulighed for at komme til orde - hierarkiet er fladt - og det bliver meget lettere at samarbejde på tværs af afdelinger.
Det store spørgsmål er, hvor virksomhedens data ligger gemt hvis man bruger et cloud-system som Chatter. Som ComON tidligere har omtalt, så er cloud-udbydere med hovedkvarter i USA tvunget til at udlevere europæiske data til de amerikanske myndigheder hvis de bliver anmodet om det - også selvom de pågældende data ligger på servere i Europa.
Men her er Salesforce også klar med en løsning. Med den såkaldte "Data Residency Option" kan virksomheden vælge at beholde følsomme data på sine egne servere og kun overføre dem til Chatter, når det er nødvendigt.
Det er gratis at anvende de basale funktioner i Chatter, men den fulde version med udvidede funktioner koster omkring 75 kr. pr. bruger om måneden.