Adobe har tidligere på året frigivet rådgivning på storkundeaftaler - såkaldte CLP-aftaler - til også at omfatte distributørerne Tech Data og Actebis. Dermed kan distributørerne på vegne af mindre forhandlere træde ind som rådgivere over for slutkunder.
Adobe kanalchef for Danmark og Norge, Jan Ziska, er helt på det rene med, at det skaber øget konkurrence på storkundesegmentet for de hidtidige CLP-partner, der blandt andet omfatter forhandlere som Atea, Pc-ware, Dustin og Crayon.
»Vores eksisterende partnere har set det komme. De jubler ikke ligefrem over at få en ny konkurrent, men de fleste var indstillet på det,« siger Jan Ziska.
Han fortæller, at salget via CLP-aftaler siden 2009 har været i kraftig vækst, og det skaber plads til flere aktører.Derfor har Adobe for nylig også lukket licenspecialisten A Gain ind i varmen som CLP-partner.
»Vi ser et behov for at styrke rådgivning til vores slutkunder, og derfor har vi valgt at give A Gain den stærkere status,« siger Jan Ziska.