Påstanden om at onlinebutikken Wupti.com overtræder forbrugerlovgivningen puster nyt liv i den interne kritik af energiselskabet NRGi's erhvervseventyr.
I slutningen af november vakte det opsigt, at NRGi udstedte særlige rabatchecks - såkaldte green cards - til sine kunder. Det særlige ved checks'ene var, at de kun kunne indløses ved køb af energirigtige varer i Wupti, som er ejet af NRGi selv.
En af de interne kritikere af hele Wupti-satsningen er medlem af NRGi's repræsentantskab, Viggo Jonasen. Han siger til CRN, at det er »noget rod«, hvis der kan stilles spørgsmålstegn ved Wuptis forretningsmetoder.
»Hele forløbet omkring Wupti virker fuldstændig amatøragtigt. Jeg har ikke været opmærksom på, at håndtering af NRGi's greencards kunne være i strid med forbrugerlovgivningen og det er tilsyneladende heller ikke noget ledelsen i hverken NRGi eller Wupti har overvejet. Det vidner om dårligt hjemmearbejde, at der nu kan rejses tvivl om vores forretningsmetoder,« siger Viggo Jonasen til CRN.
Han mener som mange af NRGi's kunder, at det urimeligt, at man via de særlige green cards tvinger NRGi's kunder til at handle i en bestemt forretning. Samtidig har der i de østjyske medier været flere historier om at Wupti ikke lever op til sine løfter over for kunderne.
Ifølge Viggo Jonasen har der også været rejst kritik af, at Wuptis varer kun kan købes via nettet. Det gør det vanskeligt for især ældre NRGi-kunder at få glæde af deres penge. Desuden kritiseres Wupti for at være dyrere end tilsvarende onlinebutikker.
Det forbrugerejede Wupti er ikke tilmeldt e-mærke-ordningen for onlinebutikker.