Dells jagt på partnere til sit B2B-program vækker ingen begejstring blandt de store forhandlere. Fra blandt andet Topnordic, Datacon og 2ways lyder en næsten enslydende afvisning af Dells frierier. Dell skal arbejde hårdt for at opbygge en varig troværdighed, lyder det fra forhandlerne.
Topnordics koncernchef Claus Hougesen er blandt de knap så begejstrede.
»Vi har fantastiske leverandører, og vi har ingen planer om at tage Dells produkter ind,« siger han.
Også den jyske forhandler 2ways afviser et samarbejde med Dell.
»Det er slet, slet ikke relevant for os. Jeg har i årevis frarådet mine kunder at købe Dell, og det vil være utroværdigt, hvis jeg nu skulle anbefale det modsatte. Det virker heller ikke klokkeklart for mig, hvornår Dell vil sælge via kanalen og hvornår ikke,« siger 2ways administrerende direktør Robert Buch.
Salgsdirektør i Datacon, Carsten Egeberg, fortæller, at han inden for den seneste måned flere gange har afvist henvendelser fra Dell.
»Jeg har fået fem-seks forslag om møder og samarbejde, som jeg har afvist. Så man kan roligt sige, at de gør sig store anstrengelser for at få partnere i kanalen,« siger Carsten Egeberg.
Dells nordiske kanalchef Marcus Lindqvist siger, at han ikke kan genkende den negative stemning blandt forhandlerne.
»Vi har 80 registrerede partnere, hvoraf et flertal henvender sig til enterprise-markedet, så jeg kan mildt sagt ikke genkende det billede, der her tegnes,« siger Marcus Lindqvist.
»Faktisk er Dells danske partnerforretning den, som går allerbedst i hele Skandinavien.«
Læs mere om Dells forsøg på at etablere sig i den skandinaviske salgskanal i den trykte udgave af CRN, som udkommer i dag