Opkøbet af de to konkurrerende onlineforhandlere PRC Data og Shg var en god forretning for Proshops administrerende direktør Poul Thyregod, der noterer, at overtagelsen har øget både omsætning og overskud i Proshop og de to tilkøbte butikker.
»Vi har omsat for næsten 400 millioner kroner og alene i Proshop-delen har vi haft en organisk vækst på over 40 procent,« siger Poul Thyregod.
Samlet set gav købet af de to konkurrenter en øget overskud for Proshop-koncernen. Mens Shg i Århus gav et underskud på 131.000 kroner siden overtagelsen 2. juli 2008, bidrog PRC Data i Viborg med et overskud før skat på en million kroner.
Opkøbene og den efterfølgende sammenlægning er dog ikke sket uden omkostninger. Med de to opkøb har Proshop arbejdet med at få de tekniske platforme bag webbutikkerne til at fungere sammen, foruden der også er sket en samling af indkøbsorganisationerne.
»Vi bruger mange it-penge på at få de tekniske platforme til at blive sat sammen,« siger Poul Thyregod.
I 2007 lancerede Proshop en søsterbutik, Happii, og det kostede dyrt i udgifter til tv-reklamer. Det store reklamebudget var med til at kostede Proshop et 2007-underskud på seks millioner kroner.
»Det gjorde lidt ondt at lave det underskud, men jeg har lært lidt og har nu fået lov at gøre det på min måde,« siger Poul Thyregod.
Fremover bruger Proshop-koncernen en »mere intelligent markedsføring, hvor vi måler på alt«. Tre medarbejdere er ansat til at markedsføre onlinebutikkerne, og alene Proshop-butikken brugte i 2008 mellem tre og fire millioner kroner på markedsføring.
Fremover skal indkøbene gøres endnu mere strømlinjet og koordineres med resten af Expert-koncernen, som er medejere af Proshop, og Poul Thyregod regner med, at 2009 vil give en endnu større omsætning i Proshop og de tilhørende onlinebutikker.
»Digitalt tv og SP-penge gør at omsætningen vil blive løftet,« siger Poul Thyregod.