I september sidste år efterspurgte både kunder og forhandlere en familieversion af Windows 7, der ligesom familieversionen af den populære Officepakke, indeholder tre licenser. Både i Tyskland og USA fik private forbrugere den mulighed da Windows 7 blev lanceret – men ikke i Danmark. Men nu kommer familiepakken til Danmark.
»Nu faldt i til patten?« lyder spørgsmålet til Microsoft danske consumerchef på Windows, Mortimer Liebman, med henvisning til, at de ikke sendte pakken på gaden allerede sidste år.
»Det var jo ikke, fordi jeg ikke gerne ville. Men jeg er jo ikke enedominerende i verden og Microsoft,« lyder det let beklagende fra Mortimer Liebman.
»Men det er med stor glæde, at jeg nu kan tilbyde pakken til det danske marked. Det er et begrænset parti, vi har fået fat på, og som vi tilbyder i forbindelse med at vi fejrer Windows 7’s et-års fødselsdag.«
Windows 7-familiepakken er en ren retail-kampagne, planlagt til at køre i fjerde kvartal. Ifølge Mortimer Liebman bliver der nogle objektiviteteskriterier, som forhandlere skal opfylde, før de får lov tilat sælge pakken.
På spørgsmålet om, alle forhandlere, der sælger til private får lov til at sælge pakken, siger Mortimer Liebman:
»Vi har nogle distributionskrav, om hvad der skal til, for, at man får lov til at sælge pakken.«
Mortimer Liebman vil ikke ind på hvor stort pakkesalget af Windowslicenser til at private er, og hvor stort et salg han forventer sig af Windows 7 familiepakken.
»Globalt sælger vi jo syv Windows 7-licenser i sekundet. Hvis vi ser på den almindelige forretning, så er det mest med maskiner, at folk køber Windows 7. Der er meget få mennesker, der står op om morgenen og tænker: Nu vil jeg købe et Windows-operativsystem. Men jeg kan da godt sige, at det går godt med salget i Danmark,« siger Mortimer Liebman.
Windows 7 familiepakken kommer på gaden i fjerde kvartal og vil blive solgt til en pris omkring 1400 kroner, hvilket er en tredjedel mere end een Windows 7 Home-licens koster.