Selvom en forbruger har fået medhold i Forbrugerklagenævnet, kan vedkommende alligevel risikere at stå tilbage som taberen, hvis butikken ikke ønsker at vil efterleve afgørelsen.
Det skal et nye lovforslag fra økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen lave om på.
Forslaget vil gøre Forbrugerklagenævnets afgørelser retsligt bindende, og derved tvinge de erhvervsdrivende til at tilbagebetale forbrugerne deres penge, hvis de har fået medhold hos Forbrugerklagenævnet.
Forslaget er på forhånd sikret stor opbakning fra e-handelsfonden.
"Det vil være en stor sejr for forbrugerne, hvis de kan vide sig sikre på, at de får deres penge igen, når de har fået medhold hos Forbrugerklagenævnet. Det har vi ventet længe på, for det kan ikke være rigtigt, at en forbruger kan få medhold, men ingen penge," siger Lars Schmidt Larsen, direktør for e-handelsfonden.
Han mener, at en del forbrugere stadig ser nettet som en utryg handelskanal, fordi der er tvivl om, hvad man stiller op, hvis en netbutik ikke holder, hvad de lover.
"Ved at gøre Forbrugerklagenævnets afgørelser retsligt bindende i stedet for vejledende øger man forbrugernes tryghed, så lovforslaget er et stort skridt på vejen mod sikker nethandel, og kan måske i sidste ende være med til at øge omsætningen i netbutikkerne," lydr det fra e-handelsfondens direktør.