IDC-tal viser, at HP har tabt markedsandele når det gælder salget af computere til erhvervslivet. En sammenligning mellem 1. halvår 2007 og 1. halvår 2008 viser, at HP er gået fra at sidde på 31 procent af markedet til nu at sidde på 28 procent af markedet. Det er stadig nok til en førsteplads. Men konkurrenterne Lenovo og Dell ånder HP i nakken.
»Vi er blevet taget med bukserne nede for første gang i tre år. Vi må tage de tal som en øjenåbner. Allerede nu agerer vi noget mere aggressivt,« siger Henrik Sinnbeck der er direktør
for HPs pc-forretning.
Sinnbeck peger på, at det især er på to markeder, at HP har tabt terræn.
»Vi har tabt på det offentlige salg, og også på SMB-området har vi tabt andele. Men i den høje ende af markedet fastholder og vinder vi. Ligesom vi vinder på consumer,« siger Henrik Sinnbeck, der samtidig understreger, at HP straks har sat nogle initiativer i gang for at bliver mere synligt på SMB-markedet.
IDC-analytiker Anders Elbak mener, at man skal slå koldt vand i blodet, når man snakker om, at HP har tabt markedsandele.
»HP har ligget nogenlunde stabilt omkring de 30 procent. De 31 procent som de havde i første halvår af 2007 var måske lige i overkanten, mens de 28 procents andel som de har haft i første halvdel af 2008 måske ligger lige i underkanten. Men jeg vil bestemt
ikke kalde det en forrykkelse af magtpositionen,« siger han.
Læs hele artiklen i det nye nummer af CRN-bladet, der udkom i går.