Tre af danmarkshistoriens mest succesfulde it-entrepenører går nu sammen om at skabe en ny international forretningssucces. Gulddrengene Preben Damgaard og Jesper Balser, der med salget af Navision til Microsoft tegnede sig for den hidtil største danske it-succes, har sammen med den allestedsnærværende it-investor Peter Warnøe kastet sig over et nyt projekt med internationalt potentiale.
I kraft af de tre investorers penge, netværk og stærke personlige kompetencer skal det fire år gamle it-selskab Responsfabrikken føres frem til en dominerende position på det internationale marked.
Responsfabrikkens producerer mobilportaler - et forretningsområde med stort vækstpotentiale, fordi markedet endnu ikke er præget af dominerende spillere. Det giver spillerum til Responsfabrikken, og investorerne tror på, at markedet kan vindes ved at udvikle nye mobile tilbud til kunder, der i stigende grad er villige til for eksempel at hente information, handle og konkurrere ved hjælp af sms.
Balser, Damgaard og Warnøe tror på, at markedet for mobile services skal erobres ved hjælp af partnerskaber, opkøb og fusioner, men først når tiden er moden.
»Det bliver meget spændende at se, hvem der kommer til at gå forrest som konsolidator. Bliver det en inden for mediebranchen, bliver det et tredjepartsbureau som os, eller måske en kombination heraf. Nu skal vi lige have overfrakken af og få høstet nogle flere erfaringer, så vi kan skue lidt længere ud i fremtiden og blive mere konkrete omkring opkøb og fusioner,« siger Preben Damgaard til Børsen i dag.
Balser, Damgaard og Warnøe har købt 21 procent af aktierne i Responsfabrikken, men de ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge de har måttet slippe for at blive partnere med de to stiftere Michael Grindsted og Lars Prime. Der skulle dog være tale om et beløb af en betragtelig størrelse.
Responsfabrikken havde i 2004 et overskud på 2 millioner kroner, og selskabet forventer at fordoble resultatet i 2005.