Kundekøb i Georg Jensen-koncernens butikker verden over vil fremover blive håndteret af Columbus IT Partners' detailhandelsløsning Retail & Supply Chain Management, som er baseret på Microsofts Axapta-platform.
Georg Jensen-ordrens værdi er på et uspecificeret, tocifret millionbeløb for Columbus IT Partner. Kontrakten omfatter installering af detailhandelsløsningen, Microsoft Axapta-licenser samt levering af servere og POS-terminaler fra IBM.
Oven på Axapta-løsningen installerer Columbus IT Partner et business intelligence-system fra Targit, som Georg Jensens ledelse vil bruge som et strategisk værktøj.
Detailhandelsløsningen vil blive implementeret i Georg Jensens 130 butikker i 13 lande i løbet af 2003 og 2004. De første testinstallationer er forløbet tilfredsstillende i Georg Jensens to butikker i London samt en i Paris. Derfor er der lige blevet underskrevet en kontrakt, som dækker hele Georg Jensen koncernen, oplyses det.
»Vi betragter ordren fra Georg Jensen som et gennembrud inden for den internationale detailhandel. Georg Jensen er ikke hvilken som helst kunde. Der bliver lagt mærke til både Georg Jensens design og forretningsmetoder,« siger salgschef Thomas Ajspur fra Columbus IT Partner Danmark.
Columbus IT Partners' løsning findes i forvejen hos detailhandelskæder som Inbodan (Idemøbler og Garant Tæpper), Team Sportia (Sverige), Bodum og Club 8 Møbler.
Som en del af kontrakten, skal Columbus IT Partner også forsyne Georg Jensen med hardware i form af POS-terminaler og -servere fra IBM. Hjertet i systemet er en »e-business on demand«-infrastruktur på basis af IBM eServer pSeries og IBm eServer xSeries.
Serverne er outsourcet til IBM, som står for driften via sin IBM Universal Server Farm, der er et verdensomspændende netværk af datacentre. Rent fysisk vil Georg Jensens servere stå i IBM Global Services' datacenter i Ballerup.