Flere forbrugere klager over, at onlinebutikker ikke betaler penge tilbage for fragtleveringen, når forbrugeren har fortrudt et køb på internettet. Fragt koster som regel fra 15 kroner og opefter; alt efter pakkens størrelse. Forbrugerombudsmand Henrik Øe giver derfor nu en opsang til de danske netbutikker.
Han siger i en pressemeddelelse, at forbrugeraftaleloven giver forbrugeren 14 dages fortrydelsesret, når denne handler ved fjernsalg, eksempelvis ved køb over internettet.
Det er ikke nok blot at betale prisen for varen tilbage. Gebyret for fragt af varen ud til kunden skal også betales tilbage. Kunden skal dog selv betale portoen for at sende varen tilbage til butikken, siger Forbrugerombudsmanden.
Kritikken får de danske netbutikkers sammenslutning, Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), til at præcisere, at kundens 14 dages returret også gælder for tilbudsvarer, men derimod ikke ved køb af madvarer og lotto. Læs præciseringen her.
Desuden er det ikke muligt at fifle sig ud af returretten ved at lave særlige handelsbetingelser, skriver FDIH. Som ComON's omtale af sagen om øreauktioner viser, så vil det dog i nogle tilfælde være muligt at undgå returretten ved at få kundens aktive samtykke til, at den forsvinder. Det gælder eksempelvis ved salg af tjenesteydelser eller varer, som speciallaves til forbrugeren, siger forbrugeraftalelovens paragraf 18. For fysiske varer vil forbrugeren altid have ret til at sende varen retur inden for 14 dage.