45-årige Jan Elbæk er ny direktør i Topnordic med ansvar for specialistsalg. Det definerer Topnordic, som ansvaret for at produkter og services udvikles, konceptualiseres, markedsføres og sælges til kunderne.
Den forhenværende HP-direktør Jan Elbæk, frygter ikke konkurrenterne nu, hvor fusionen mellem Topnordic og Ementor har fundet sted. Selvom en fusion ofte svækker en organisation.
»Vi er i den heldige situation, at Topnordic og Ementor er stærke hver for sig. Det er to virksomheder, der komplimentere hinanden. Den ene er produktorienteret, mens den anden er serviceorienteret. Kunderne har den fordel, at de kun skal henvende sig til én leverandør fremover, hvor de før i tiden skulle henvende sig til to,« udtaler han.
Ifølge Jan Elbæk falder en nyfusioneret virksomhed ofte i den faldgrube, at de sætter for meget fokus på organisationen indad.
»Når man fusionerer gælder det om at holde fokus på kunderne. Min fordel er, at jeg kender kunder og medarbejdere i både Topnordic og HP, og ved hvad kunderne prioriterer. Jeg har for eksempel stor indsigt i, hvad det er for it-projekter, som kunderne investerer i. Min opgave bliver at få organisationen til at virke bedst muligt. Og det gør det nemmere, at jeg kender folk. En fusion handler om 90 procent mennesker og 10 procent alt andet. « udtaler han.
Det nye Topnordic tæller 900 medarbejdere. Jan Elbæk har tidligere været administrerende direktør i DanaData, Merkantildata og Eterra. De tre selskaber var en stor del af grundlaget for det samlede Ementor, som så dagens lys i 2003.