Lokkker man kunder til med tilbud om store besparelser, skal rabatten være ægte. Det krav kunne Elgigantens tilbudskataloger ikke leve op til i efteråret 2004, mente Forbrugerombudsmandens jurister og politanmeldte derfor kæden for vildledende markedsføring
Juristerne hos Forbrugerombudsmanden undrede sig nemlig over, at de annoncerede før-priser i tilbudskatalogerne ikke passede med de faktiske priser fra et tidligere pristjek i butikkerne.
Administrerende direktør Stig Myklebust vil ikke indrømme, at Elgiganten har gjort noget forkert. Butikskæden betaler bøden for at kunne komme videre og fokusere på fremtiden, siger han.
»Vi har altid haft korrekte før/nu priser og har ikke vildledt kunderne,« siger Stig Myklebust, Elgiganten.
Elgigantens kreativitet fik i 2005 Forbrugerombudsmanden til at politianmelde elektroniksupermarkedet for vildledning efter markedsføringsloven. Det gav en bødekrav på 300.000 kroner, som Elgiganten nu har accepteret.
Helt uberørt af anklagerne har Elgiganten dog ikke været. Efter Forbrugerombudsmanden bragte sin anklage til torvs, har Elgiganten efter Stig Myklebusts udsagn forbedrer prisdatabasen, så en manuel proces nu er blevet automatiseret.