I år skal den nordjyske kølerproducent, Asetek, ud at bevise, at de knap 24 millioner kroner, som investorer har spyttet i selskabets udviklingskasse, er givet godt ud.
Fem private investorer har troet så meget på virksomhedens egenudviklede kølersystemer, at de i løbet af de seneste tre år har skudt over 22 millioner kroner i firmaet. De resterende 1,5 millioner kroner kommer fra EU's udviklingsmidler.
Indtil videre går det dog ikke så godt med salget. Aseteks kølere høster stor anerkendelse, men selskabet fik alligevel røde tal på bundlinjen sidste år.
Asetek tabte 5,8 millioner kroner, og egenkapitalen skrumpede fra 17,9 millioner kroner til 12,1 millioner kroner. Derudover havde virksomheden sidste år over 12,5 millioner i banken, hvilket i dag er reduceret til 3,5 millioner kroner.
Så medmindre investorerne kommer med en ny pose penge, er det ved at være sidste udkald for Asetek, hvis den nordjyske udviklingssucces skal blive til en god forretning.
Klar med nye produkter
Ifølge virksomhedens salgsdirektør, Martin Schousboe, tager virksomheden i år springet fra udviklingsvirksomhed til etableret virksomhed med et bredt produktsortiment.
- Vi lancerer i år en række nye produkter, blandt andet en ny aircondition-enhed til servere og et nyt vandkølingssystem til til køling af CPU'er, som vi forventer os meget af, siger Martin Schousboe.
Så salgsdirektøren regner med, at virksomhedens 20 ansatte i Brønderslev kommer til at løbe hurtigt. Salgsdirektøren oplyser, at der allerede har været flere henvendelser fra - og forhandlinger med - de store chipproducenter.
Salgsdirektøren vil ikke oplyse, hvor meget selskabet omsatte for sidste år, men fremhæver i stedet, at Asetek er kommet godt fra start i år.
- Målet er at nå en omsætning på 14 millioner kroner i år, hvilket er en markant fremgang i forhold til sidste år, siger Martin Schousboe.
Han mener ikke, at der er noget underligt ved sidste års underskud.
- Som sagt har vi brugt mange penge på udvikling. Vi lancerede først en ny køler i september sidste år, så mellem 60 og 70 procent af omsætningen blev skabt på årets sidste fire måneder, siger Martin Schousboe.