Fremover vil E-handelsfonden få dugfriske tal for danskernes e-handel. Hver måned vil en ny undersøgelse, Dansk e-handelsanalyse, ringe til danskere og spørge til deres indkøbsvaner på nettet.
E-handelsfonden forklarer, at e-handelsanalysen kommer, fordi der har manglet aktuelle tal, og fordi de tal, der findes, ikke forklarer hvordan kundeadfærden ændrer sig.
»Før e-handelsanalysen har der manglet valide undersøgelser, der måler udviklingen over tid,« siger direktør Lars Schmidt Larsen, E-handelsfonden.
Kræfterne bag er foruden E-handelsfonden webdesignfirmaet Creuna, onlinebutikken Kelkoo, betalingsformidleren PBS og Post Danmark. Her er det de fire partnere, der har betalt størstedelen af udgifterne til undersøgelsen. Indtil videre er undersøgelsen finansieret frem til årsskiftet, men e-handelsdirektøren regner med, at undersøgelsen fortsætter.
Ifølge den tekniske bagmand bag talbearbejdningen, Finn Gilling, skal e-handelsanalysen gå i detaljer og spørge ind til hver enkelt transaktion, som private kunder har foretaget. Mens det kun er de fire virksomheder bag e-handelsanalysen, der har adgang til alle undersøgelsens resultater, vil udvalgte nøgletal, der belyser ændringerne, blive offentliggjort hvert kvartal. Desuden vil en årsrapport også give interesserede e-handelsfakta.
Ved præsentationen af e-handelsanalysen fortalte e-handelsdirektøren, at danskerne har taget det digitale indkøb til sig, men at der stadig kan opnås meget mere.
»Det går rigtig godt med e-handel i Danmark, men der er stadig et kolossalt potentiale,« siger direktør Lars Schmidt Larsen.
Han understreger, at en markant konklusion fra undersøgelsen er, at det kun er 11 procent at de onlinehandlende, der mener, at prisen er vigtig for deres valg at købe på nettet. Langt de fleste vælger onlinebutikkerne fordi det er nemt, hurtigt og fordi man kan handle, når man har tid. 15 procent af onlinekunderne har købt it, tv eller anden elektronik indenfor de sidste tre måneder. Det er kun overgået at tøjkøb, hvor 17 procent har kastet sig ud i nethandel.