To år med økonomisk krise har øget forhandlergiganten Ateas greb om det danske it-marked. Trods et skrumpende marked har Atea siden 2007 øget sin danske omsætning med cirka femten procent. Det har markant øget Ateas markedsandel, så tæt på hver tiende it-krone i dag ryger i Ateas kasse.
Udviklingen på it-markedet har igennem flere år skabt panderynker hos både forhandlere, distributører og producenter, som ofte ender i rollen som lillebror i forhold til Atea.
»Ateas dominans kan føre til en voldsom udtynding af kanalen. Der er allerede klare tegn på, at den proces er i gang. Vi risikerer at ende i en situation, hvor der er ikke er tilstrækkelig konkurrence på hverken pris eller kreativitet. Det giver dårligere løsninger til kunderne,« lyder advarslen fra en kilde i distributørleddet, som ønsker at være anonym.
Hos analysefirmaet IDC siger senioranalytiker Anders Elbak, at selvom Ateas vækst især er sket indenfor services, stiller udviklingen de mindre it-forhandlere over for endnu skrappere udfordringer i fremtiden.
»Det er en markant udvikling, og der intet der tyder på, at Ateas vækst vil stoppe,« siger Anders Elbak.
»De mindre forhandlere skal både kunne levere standardhardware til konkurrencedygtige priser, plus at de skal være i stand til at analysere kundernes behov. Det skal ske med begrænsede ressourcer, og netop derfor er kendskabet og kontakten til kunderne afgørende for de mindre forhandleres fremtid,« lyder det fra IDC-analytikeren, som samtidig peger på, at de mindre forhandlere også er presset af øgede krav om kontant afregning til distributører over producenter.
»Jeg tror roligt, man kan regne med, at Atea får nogle lidt andre betingelser,« siger Anders Elbak.
Læs mere i CRN 10/2010, som netop er udkommet.