Artikel top billede

Netbutikker skal stramme op på kundeservice

E-handelsfonden vil stille større krav til kundeservice i nye betingelser for opretholdelsen af e-mærket, der træder i kraft fra oktober måned.

Prisen er ikke det eneste der bliver kigget på når danskerne handler på nettet. I e-handelsfonden er man overbevist om, at kundeservice betyder stadig mere når danskerne shopper hos internet-butikker. Nu skal e-mærkede butikker leve op til en række nye krav til deres kundeservice.

”Vi ved at forbrugerne efterspørger det, og at netbutikkerne virkelig kan få gavn af at sætte ind på dette område. Gennem de særlige e-mærke krav vi stiller til de godkendte netbutikker, vil vi gerne være med til at påvirke den udvikling,” siger e-handelsfondens direktør Lars Schmidt Larsen

E-mærket er en dansk mærkningsordning, som skal vise forbrugerne, at en netbutik drives lovligt og etisk forsvarligt. For at få og beholde e-mærket skal butikkerne leve op til en række krav – og nu kommer der altså nye krav til kundeservice.

”Vi har fokuseret på nogle af de områder som vi blandt andet via e-handelsfondens særlige Forbruger Hotline ved, at forbrugerne typisk klager over, bliver irriteret over eller som på den ene eller den anden måde kan være genstand for en potentiel konflikt” siger Lars Schmidt Larsen.

Et af de nye krav er, at der skal der være et kundeservicepunkt med reference til e-handelsfondens særlige Forbruger Hotline. Det skal også fremgå, i hvilket tidsrum netbutikkens telefon besvares samt hvor lang svartid netbutikken har på e-mails. Såfremt der ikke er et telefonnummer til netbutikken, skal det fremgå, at det ikke er muligt at kontakte virksomheden telefonisk.

”Det vigtige er, at e-mærkede netbutikker klart og tydeligt fortæller, hvilket serviceniveau forbrugerne kan forvente,” siger Lars Schmidt Larsen.

Blandt de nye krav er også, at den erhvervsdrivende skal sende en mail til kunder der reklamerer eller fortryder, når de returnerede varer er modtaget. I mailen skal der være information om den videre proces i forbindelse med behandling af reklamationen.

De nye retningslinjer træder i kraft 1. oktober 2010 og skal være fuldt implementeret på alle e-mærkede netbutikker senest et år efter.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Projektledere til nyetableret PMO-kontor

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Generalist til PMO

SporingsGruppen ApS

App-udvikler
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere