Prisen på din bilforsikring kan i fremtiden afhænge af, hvor og hvordan du kører bil.
IBM, Orange og et forsikringsselskab er nemlig på banen med en sort boks til bilen, hvor oplysninger om hastighed og færden gemmes.
Forestil dig en dag i den nærmeste fremtid, hvor du triller af sted i din Volvo på vej hjem fra arbejde. Pludselig får du et telefonopkald, og du bliver nødt til at køre et smut til Nørrebro for at hente en pakke.
Tre måneder senere modtager du regningen på din bilforsikring. Den er væsentligt højere, end du er vant til. Du nærlæser regningen fra forsikringsselskabet og finder ud af, at den høje regning skyldes udflugten til Nørrebro.
Området er nemlig ikke sikkert at parkere og køre rundt i.
Du lægger også mærke til, at der er blevet påført et gebyr, fordi du har kørt for hurtigt for mange gange de sidste tre måneder.
Lyder det urealistisk? Det er det ikke længere, da IBM, Orange og det engelske forsikringsselskab Norwich Union har udviklet en sort boks til bilen, der sladrer om bilistens færden og hastighed.
Betal som du kører
Den sorte boks er udviklet i samarbejde mellem IBM og Orange i England. Boksen er foreløbig installeret i 5.000 engelske biler, der deltager i et pilotprojekt, som skal løbe over de næste to år, og har fået navnet 'betal som du kører'.
- Her har forsikringsbranchen virkelig grebet forkert i posen. Det er unødvendig overvågning, når forsikringsselskaberne skal til at følge med i, hvor bilisterne færdes og hvor hurtigt de kører, siger Peter Christensen, tidligere formand for IT-fagforeningen Prosa og en af initiativtagerne til overvågningspriserne Big Brother Awards.
Fritz Klingenberg, vicedirektør i forsikringsselskabet Topdanmark, er derimod ikke overraskende begejstret for konceptet.
- Det er en brandgod idé. Konceptet gør det muligt for forsikringsselskaberne at opkræve mere retfærdige og individuelt tilpassede bilforsikringspræmier, siger han.
Niels Kjær Andersen, nordisk leder for IBM's forsikringsafdeling, forklarer 'betal som du kører'-konceptet på denne måde.
- Hvis bilisten kører pænt og i mindre belastede områder, så får han en lav præmie. Hvis bilisten derimod kører for hurtigt og parkerer tvivlsomme steder, så bliver regningen stor, forklarer han.
Ikke til Danmark foreløbig
Peter Christensen kan godt forstå ønsket om mere retfærdige og individuelle bilforsikringspræmier, men råber vagt i gevær i forhold til unødvendig registrering og overvågning af bilisterne.
- Jeg er sikker på, at intention er god, men tvivler på, at initiativet sænker prisen på bilforsikringerne. I udgangspunktet måske, men på længere sigt presses priserne op igen, mener han.
Samtidig gør han opmærksom på, at det bliver svært for forsikringsselskaberne at få de sorte bokse godkendt i Danmark på grund af persondataloven.
Det er Fritz Klingenberg fra Topdanmark opmærksom på.
- Der er ingen tvivl om, at vi skal se meget nøje på persondataloven, før vi sætter konkrete projekter i gang herhjemme. Det skal klargøres, hvilken form for oplysninger der lagres, hvor de gemmes, og hvem der har adgang til oplysningerne, siger Fritz Klingenberg.
Niels Kjær Andersen fra IBM understreger at der er tale om et pilotprojekt.
- Vi er bekendt med problematikken i forhold til behandling af personoplysninger. Det er et at de forhold, som vi skal have med i vores overvejelser, når pilotprojektet afsluttet, og eventuelt resulterer i et konkret produkt, siger han.