Den norske onlineforhandler Komplett afviser, at de er interesserede i flere opkøb. I modsætning til Proshop lyder det fra Komplett, at de »ikke er aktuelle købere« til andre virksomheder. Det siger administrerende direktør i den danske del af den skandinaviske onlinegigant, Ole Sauer til crn.dk
Direktør Søren Bach fra Proshops medejer, Elbodan, sagde i går i dagbladet Børsen, at han satser på yderligere opkøb allerede i år og vil nå en onlineomsætning på en halv milliard kroner i 2009.
Men Komplett vil ikke købe sig til vækst, siger Ole Sauer. Den norske onlinejætte købte sidste år norske MPX og svenske InWarehouse, og Komplett har i de seneste 12 måneder haft en omsætning på fire milliarder DKK. Det gør dem til en af de største nordiske it-forhandlere og dermed er Komplett stor nok i sig selv.
»Vi har købt os til en stærk position på det skandinaviske marked og vil ikke købe os til flere kunder,« siger Ole Sauer.
Den store omsætning giver Komplett en stor indkøbsmagt og køb af en konkurrent vil ikke øge deres indkøb væsentlig, hævder han.
»De andre onlineforhandlere har ikke en omsætning, der er værd at tale om. For et stort selskab som Komplett er det ikke lønsomt at købe en lille forhandlet for at integrere den i vores system,« siger Ole Sauer.
Proshop købte denne sommer både konkurenterne SHG og PRC Data og de to opkøb stiller, ifølge Elbodandirektøren, krav til Proshops organisationens evne til at »fordøje« de nye virksomheder.
Og det kan tage opmærksomheden fra den daglige drift, siger Komplett-direktøren. Det er hans opfattelse, at det tager tid, mens man arbejder på at få synergierne frem mellem sit eget selskab og den virksomhed man har købt.
»Når man har købt et selskab er udfordringen at holde omsætningen oppe,« lyder det fra Ole Sauer.