Apple må ikke kalde firmaets et-årige garanti til den nye iPhone 4 for en garanti.
Det kræver Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, over for Apple i et brev, som CRNs søstermedie ComON har fået aktindsigt i. Det er direkte vildledende at kalde det en garanti, mener Forbrugerombudsmanden.
I Danmark har forbrugere krav på to års reklamationsret for mangler, der var til stede på leveringstidspunktet. Hvis et firma derudover vil pynte produktet med en garanti, skal den give væsentlig bedre vilkår end reklamationsretten, siger markedsføringsloven.
Men Apples garanti er ikke god nok til at fortjene mærkatet, mener Forbrugerombudsmanden.
"Det er vildledende, fordi man tror, at det er en fordel at få garantien, men man får ingenting, tværtimod," siger Tina Morell Nielsen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden til ComON.
Tidligere kritik
Apple har tidligere været kritiseret for ikke at yde en ordentlig service til kunder med problemer. Et eksempel var skruetvinge-sagen for tre år siden, hvor Apple ikke ville hjælpe kunder med iBooks, der virkede bedst med en skruetvinge fastspændt. Kunderne havde ellers reklamationsret.
Forbrugerrådet har også tidligere kritiseret Apple, blandt andet for at reparere udstyr med brugte dele.
Knudret garanti
Der er en række problemer ved Apples garanti til iPhone 4, mener Forbrugerombudsmanden. Blandt andet er garantien knudret og svær at læse, og den er i strid med EU-retten. Derfor overvejer ombudsmanden at tage sagen op med sine europæiske kolleger.
”Teksten indeholder så mange forbehold og er så knudret formuleret, at det er nærmest umuligt at finde og forstå oplysningerne om, hvad der er garantiens indhold, og hvorledes den gøres gældende,” lyder Forbrugerombudsmandens røffel til Apple i brevet.
Omvendt bevisbyrde
Brevet, som Apples advokat, Philip & Partnere, modtog torsdag, går desuden i rette med en lang række vilkår i garantien. På mange områder fraskriver Apple sig i garantien ansvaret, og det er et problem, mener Forbrugerombudsmanden.
Det bedste ved garantien skulle være, at Apple i et år giver omvendt bevisbyrde, hvor Apple skal bevise, at fejlen er kundens skyld for at nægte at hjælpe. Købeloven giver ellers kun et halvt års omvendt bevisbyrde.
Forbrugerombudsmanden siger dog, at Apples garanti fratager forbrugeren, alle rettigheder, som loven tillader at fratage forbrugeren.
”Vi må derfor gå ud fra, at køberen ikke har denne fordel,” står der i brevet.
Påbud på spil
Selv et halvt års ekstra omvendt bevisbyrde ville ikke være nok til at kalde det en garanti, mener Forbrugerombudsmanden.
”For det andet skal en garanti set som en helhed give forbrugeren ”virkelige reelle forbedringer” for at kravet er opfyldt. Dette er efter vores opfattelse ikke tilfældet, selvom bevisbyrden måtte være vendt om i perioden fra 6 måneder til 12 måneder efter købet,” skriver Forbrugerombudsmanden til Apple.