De danske kunder er glade for lave priser og venter med at købe nyt. Mens norske og svenske købere er mere villige til at handle hurtigt, er det danske marked mere indstillet på at købe billigt.
»Det danske marked fokuserer mere på pris end de øvrige nordiske lande, hvor man fokuserer på teknik,« siger markedsanalytiker David Larsson, IT Research.
Han har analyseret det nordiske marked for mini-notebooks og kalder det danske marked »sejt« og vurderer, at det ligger lidt efter de øvrige nordiske lande i efterspørgslen.
Han forventer, at der i år vil blive solgt 200-250.000 mini-notebooks i Norden, med Sverige som største aftager, hvor 100.000 af de små maskiner vil blive langet over disken til kunder. Uden at sætte tal på det danske 2008-salg forventer han, at den danske efterspørgsel vil ligge lavere.
Rosenmeier Electronics, der både distribuerer it i Danmark og Norge kender også til de danske kunders tilbageholdenhed, og syntes danskerne kigger mere på pris end nordmændene.
»Danskerne er altid utrolig prisfokuseret i forhold til nordmændene. Danskere er lige så vilde med det nye, men kigger mere på tegnebogen og er mindre handlingsstærke til at købe,« siger salgsdirektør Joen Rosenmeier, Rosenmeier Electronics.