For adskillige it-forhandlere rundt om i landet er det ikke længere tilstrækkeligt at basere indtjeningen på rent pc-og hardwaresalg. Flere it-forhandlere, som CRN har talt med, har i stigende grad udvidet produktpaletten ved at sælge mobiltelefoni-produkter, brunvarer og sågar også hårde hvidevarer for ikke at drukne i it-kanalen. Anders Katholm ejer AK Computer i Odder og han har helgarderet sin forretning i kraft af et medlemskab af it-forhandlerkæden CBC og siden marts 2006 har han været medlem af mobilkæden DanTalk.
»Hvis vi skal overleve i denne branche så er vi nødt til at sælge både it, mobiltelefoni og brunvarer. Det er nødvendigt at have forskellige varegrupper. Det er med til at holde forretningen
kørende, for hver for sig er der ikke de store avancer. Men selve it-salget står for 80 procent af vores samlede salg,« fortæller Anders Katholm.
Indehaveren af EDB Experten fra Ringkøbing, Jacob Pihl Eriksen, har taget både mobil og tv-apparater ind i produktporteføljen for at skabe en bredere indtjeningsplatform.
»Jeg har solgt it-udstyr i de sidste to år, men det er først for to måneder siden, at jeg er begyndt med at sælge mobiltelefoner, efter at jeg er blevet medlem af Telekæden. Og det skyldes at it- og mobilsortimentet komplementerer hinanden godt efter min mening,« siger Jacob Pihl Eriksen, der ligesom Anders Katholm har mobiltelefoni som en sideforretning.
Derudover er han ikke bleg for at erkende, at avancen på salget af it, brunvarer og mobiltelefoni er små hver for sig, især i et presset dansk kanalmarked.
Læs resten af artiklen i det trykte CRN, der udkommer i dag, onsdag, en 12. december.